Daihatsu’s verdwijntruc in slowmotion

Het was in februari vijf jaar geleden dat de Europese verkoop van het Japanse merk Daihatsu tot stilstand kwam. Hoe ziet het wagenpark er nu nog uit?

In ons land rijden er momenteel nog 70.701 Daihatsu’s rond. Het merkkanaal bedient die doelgroep middels liefst 68 erkende reparateurs. Dat is voor merken die nog wel aan actieve nieuwverkoop doen al een redelijke omvang. Van alle geregistreerde exemplaren is er geen meer uit het bouwjaar 2013.

Bouwjaar 2008 piekt

Opvallend genoeg zijn er wel drie uit 2014: een Sirion, een Terios en een Materia. Het is bouwjaar 2008 waar de piek ligt met bijna 9500 stuks. Bouwjaar 2007 komt met 8236 stuks nog wat  in de buurt, 2006 zakt al ruim onder de 7000. Het eerstvolgende bouwjaar in de ranglijst komt niet meer uit deze eeuw: 1999. De tien meest gangbare bouwjaren zijn goed voor ruim driekwart van het park.

Cuore

Vier van de tien Daihatsu’s in ons land zijn Cuores. Dat is een groter park dan de modellen Sirion, Terios, YRV en Charade bij elkaar. Deze vijf zijn de topmodellen, de rest zakt rap onder de drieduizend stuks. Tussen al die compacte stadsauto’s (K-cars die in Tokio van allerlei voordelen genieten) twee extremen: Rocky en Copen. Waar Rocky een pocket-terreinwagen met serieuze ambities was, mikte Copen juist op flaneerders met een zwak voor het stalen vouwdak dat rond 2003 populair werd in het B- en C-segment. In navolging van de eerste generatie SLK, uiteraard.

Extreme Daihatsu’s

De aantallen van beide extreme Daihatsu’s zijn beperkt tot nog geen driehonderd stuks per model. Rocky is bij uitstek een model dat zich nu begeeft in het offroad-circuit en daarmee voer voor het specialistennetwerken en doe-het-zelvers. Lees het hele artikel in editie 2 van Aftersales Magazine, verschenen op 23 februari.