Disruptieve retail van Borgward

Borgward keert terug naar Europa. De garageformule Auto Technik Unger (ATU) gaat het onderhoud verzorgen; verkoop vindt plaats door autoverhuurder Sixt.

Het is geen traditioneel retailmodel voor dit Chinees-Duitse automerk. Op het onderstel van de Tiguan, qua uiterlijk gelijkend op de Macan, onder de radar samenwerkend met Volkswagen en gebouwd in China (waar de BX 7 en de kleinere versie daarvan, de BX 5 al worden verkocht) komen in 2018 een kleine drieduizend Borgwards BX 7 TS (een suv) naar Europa. De auto’s zullen begin april in de haven van Bremen van de boot rijden.

Rentree

De eerste berichten over de introductie van de BX 7 (eerder werd van de BX 5 inclusief een hybrideversie gesproken) dateren al uit 2015. Eind 2016 werd “met zekerheid” gesteld dat Borgward haar rentree in de loop van 2017 zou maken. Het wordt dus april 2018 en volgens insiders is dat definitief.

Sixt

De eerste duizend krijgen waarschijnlijk een benzinemotor, de hybride en de elektrische versie zouden snel moeten volgen. Afnemer is autoverhuurder Sixt, die ze via zijn netwerk aan particulieren gaat verkopen. Volgens een insider zal de consument een driedaags huurcontract worden aangeboden voor een uitgebreide testrit. Daarna kan men de Borgward BX 7 kopen en wordt de verhuurfactuur naar de prullenbak verwezen. Ook wat de aftersales betreft heeft Sixt een alternatieve oplossing. Er is een deal gesloten met ATU, de Duitse autoserviceketen, die tot de Franse Mobivia Groep behoort. Overigens schijnt Borgward met de BX 7 te hebben ingeschreven voor Dakar 2018.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen