Eens favoriet, lang niet altijd favoriet

De vijf best verkochte modellen van 2015 waren echte kiloknallers, verkoopsuccessen met het fiscale duwtje genaamd ‘14 procent’. Hybrides en volelektrische exemplaren profiteerden ook van het belastingklimaat. De hybride Outlander haalde er de achtste plek mee. Wat rijdt er nu nog van rond?

Dat vijftal modellen, waarmee dit artikel aanvangt, was anno 2015 goed voor 19 procent marktaandeel binnen de nieuwverkopen. Dat jaar eindigde de teller onder de 450.000 stuks. Op dit moment, ruim vijf jaar later, zijn er zelfs 453.972 auto’s met bouwjaar 2015 in ons land geregistreerd. Een procentje meer dus; er kwamen er meer het land in dan er uit gingen of verschroot werden. Van de bovenste vijf resteert echter minder dan driekwart, waaruit blijkt dat het gemiddelde van een procentje meer zeker niet geldt voor individuele modellen. Het resultaat is een interessante verschuiving binnen het wagenpark.

Laten we eens beginnen met het C-segment. Immers, dat is binnen die top tien destijds goed voor vier van de tien plekken en inclusief de eerste twee van de rij. Dat blijft anno 2021 zo, maar het zijn ineens niet meer dezelfde vier modellen. De 308 halveert en valt terug van de koppositie naar plek vier. De Golf pakt die koppositie over met vijf procent meer auto’s dan er nieuw geregistreerd werden. Was de vijfde plek nog voor de V40, ook weer zo’n 14-procent-knaller, inmiddels is die uit de top tien gebonjourd. Voor de liefhebbers: drie van de tien zijn het land uit of total loss. De derde C-segmenter in de bovenste tien anno 2021 is de A3. Net als de Golf pakt die anno 2021 vijf procent meer registraties van bouwjaar 2015. Toyota’s Auris zakt een plek, van negen naar tien, want er rijdt nu nog negentig procent van het nieuw geregistreerde volume. 

Buiten de top tien gebeurt er echter van alles in het C-segment. Van de Leon rijden er inmiddels zelfs dertig procent meer, de Astra komt niet verder dan een procentje. De A-klasse pakt net als de Leon dertig procent meer, maar wel over een kleiner volume. Het enige achterwielaangedreven alternatief in het C-segment (toen nog wel althans), de BMW 1-serie, weet in 2021 nog voor de A-klasse te blijven met 2812 stuks om 2701 exemplaren van de A-klasse. Voor beide geldt echter dat het een fractie is van de volumes die A3 en V40 nu hebben.

Ook wat er verder in de bovenste tien gebeurde is interessant. Met het wegvallen van zowel de Passat als de Outlander blijft de top tien beperkt tot de letters A, B en C als het gaat om de segmenten. De Picanto komt op plek 9, de Up klimt in de lijst van zeven naar vijf. Ook het B-segment ziet een extra deelnemer opduiken, direct hoog in de lijst op plek zes, in de vorm van cross-over Captur. Kort erachter, op zeven, staat de Fiesta die volgens de nieuwregistraties anno 2015 nog op tien stond. Het laat wel zien hoe de voorkeuren van occasionrijders verschillen van de nieuwmarkt. Alleen heb je die laatste wel nodig om die eerste te kunnen bedienen.


Het is al veel geschreven en deze analyse ontkomt er ook niet aan: fiscale stimuli hebben grove effecten op de nieuwregistraties, maar de effecten op de lange termijn zijn discutabel


Wijzen naar de fiscus

Het is al veel geschreven en deze analyse ontkomt er ook niet aan: fiscale stimuli hebben grove effecten op de nieuwregistraties, maar de effecten op de lange termijn zijn discutabel. Dat blijkt prachtig wanneer we de energietransitie eens in beeld brengen. Volgens de lijst nieuwregistraties in 2015 volgde er na elke twee benzinekentekens eentje voor een diesel. Voor elke hybride twee diesels. Let wel: BMW’s i3 bijvoorbeeld valt mét de range-extender in de categorie hybride, zonder in de bak pure ev’s. Die bak telde bijna 3200 stekkerauto’s zoals verder nog Leafs en de koploper Tesla Model S. Van deze 1805 in 2015 op kenteken gezette nieuwe Tesla’s rijdt nog zestig procent in ons land. Toegegeven, er zijn er een paar total-loss gegaan door brand en andere ongevallen maar dat verklaart niet het grote gat. Dat is toch echt export. De bijtellingsvoordelen zijn er alleen voor de eerste vijf jaar, waardoor de zakelijke berijder afscheid neemt. Daar moeten maar net genoeg particulieren voor in de plaats komen. Bij de Leaf is het aantal blijvers echter omgekeerd aan dat bij Tesla: er bleven er slechts vier op de tien. Met nog 181 Leafs uit 2015 is dit jaar best een schaarse auto geworden. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *