Garageformules maken pas op de plaats

Bij de presentatie van de twaalfde uitgave van het bekende Garageformule Top 40-onderzoek van onafhankelijk kennisbureau voor de mobiliteitssector Aumacon werd één ding duidelijk: de tijd van spectaculaire groei van het aantal deelnemers ligt achter ons. In nogal wat gevallen is er zelfs sprake van een (lichte) afname van het aantal deelnemers aan een werkplaatsconcept en/of deelformule.

Het is een nieuwe werkelijkheid voor de formule- en franchisegevers. Uit de geluiden tijdens de presentatie bleek dat deze klaarblijkelijke verzadiging van de markt nog niet was verwacht; het afgelopen jaar, en ook dit jaar nog, is door diverse formules fors ingezet op groei, omdat men verwachtte dat iedereen na de pandemie weer gemotiveerd zou zijn om een concept te omarmen. De diverse franchisegevers en formulemanagers blijven dan ook positief over hun groeipotentie. Corona, de oorlog in Oekraïne en de hierdoor getroffen economie hebben vertraging in de groei opgeleverd, maar voor 2023-2024 verwacht men toch weer het aantal deelnemers te kunnen vergroten. Dat vergt wel de nodige inspanningen, want er zijn nog maar weinig vrije universele autobedrijven die zich momenteel wensen te binden aan een formule.

Juiste partner

Inmiddels hebben de Nederlandse garageformules tezamen 4143 deelnemers. In 2015 lag het aantal formuleleden nog maar op 2500 bedrijven. Analist en directeur Aumacon Clem Dickmann verklaart die groei uit het feit dat de aanvankelijke weerstand tegen de aansluiting bij een werkplaatsconcept is weggenomen. “Nu gaat het steeds vaker om de (strategische) keuze voor de juiste partner. Dat geldt zowel voor de universele ondernemers als voor de concepten en formules natuurlijk.”

Afhankelijk van de positionering en de aanwezigheid van het type partnerbedrijven wordt gekeken of een potentiële deelnemer ook past in het profiel van het concept en de regio.

Landelijke dekking

De tien grootste formules zagen hun gezamenlijk aantal deelnemers in het afgelopen jaar (2021) met 6,4 procent toenemen. Die stijging ligt net iets onder de overall toename van 6,9 procent. De groei van het totale aantal wordt overigens mede beïnvloed door de toetreding van twee nieuwe formules: Lease Service Partner en ABC Lease Partner. Daartegenover staat het verdwijnen van een drietal kleine formules: LeasePlan Service Center, Requal Erkend Reparateur en Vovas (VW/Audi Specialisten).

Inmiddels hebben 18 formules de ‘magische’ grens van 110 vestigingen overschreden, een aantal waarmee landelijke dekking geclaimd kan worden. Dit is belangrijk voor wie diensten wil aanbieden aan bijvoorbeeld landelijk werkende leasemaatschappijen. Bosch Car Service is met 418 vestigingen al jaren veruit de grootste formule, gevolgd door Vakgarage (337) en de informatieformule Bosch Workshop Partner (260).

Formulelandschap

Veertien formules hebben minder dan vijftig deelnemers. De meeste van deze kleinere formules leiden een stabiel bestaan en noteren slechts sporadisch mutaties in het vestigingenaantal, al is er zeker een aantal dat de ambitie heeft om te groeien. De dynamiek is nog niet weg, maar er zal op een overtuigendere manier moeten worden aangepakt om universele ondernemers binnen te halen.

Binnen het aanbod van garageformule zijn er diverse clusters te onderscheiden. Universele franchiseformules – vaak aangestuurd vanuit de onderdelensector – zijn daarbij de meest voorkomende vorm. Zo worden acht van de tien concepten uit de top 10 aangestuurd door de twee grote onderdelendistributeurs in ons land, Automotive Alliance Group Benelux en LKQ-Fource, of zijn daar eigendom van. Overigens introduceerde LKQ-Fource vorig jaar nog de formule Autobandenpartner, die nog niet in de Top 40 is opgenomen, en nam de onderdelendistributeur dit jaar Vakgarage over. Daarnaast bestaat er een gering aantal formules dat vanuit dealerholdings of auto-importeurs wordt aangestuurd. Verder zijn er negentien formules die zich primair richten op bepaalde automerken of deelmarkten (zoals informatie, leasing, autobanden of smeermiddelen).

Snelste groeier
Het eerste exemplaar van de 2022-editie werd tijdens het Nationaal Garageformule Event (i.s.m. BNR) uitgereikt aan de snelste, universele klimmer van dit jaar: Autovakmeester. Aumacon-directeur Clem Dickmann: “Autovakmeester – een formule van Alliance Automotive Group Benelux – is onder deze naam nog maar sinds 2018 actief. In feite is het een voortzetting van de voormalige formule AD Autobedrijf dat vanaf 2021onder de vleugels van Autodistribution Nederland aan een herlancering bezig is. De afgelopen jaren heeft Autovakmeester fors geïnvesteerd in de toegevoegde waarde van deze nieuwe formule. En met succes. Inmiddels is met 180 deelnemers landelijke dekking een feit.”
Martijn Pfeiffer, ceo van Eurol – de winnaar van vorig jaar – reikte het eerste exemplaar van de Garageformule Top-40, editie 2022 uit aan Ton Sieljes, formulemanager van Autovakmeester.

Foto boven: Tijdens de uitreiking van de Garageformule Top 40 bleek dat veel aanwezigen merken dat de druk op de werkplaats groot is. Met minder mensen moet meer werk verzet worden om de werkplaatsklanten niet teleur te stellen.
Desondanks wordt er geïnvesteerd in nieuwe werkplaatsapparatuur – o.a. ADAS – omdat zeker bij de formules, die steeds vaker zakelijke klanten binnen krijgen, duidelijk is dat je niet achter mag blijven lopen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

  • 27 oktober 2022 om 14:58
    Permalink

    Goedemiddag, de stagnatie kan ook te maken hebben met de niet ingeloste beloften van de concept aanbieders. De kostprijs van de “colletaral- aanbiedingen” die je soms moet mee ondergaan cq. ook mee betalen als deelnemer zijn niet van de poes.
    Als de return on investment dan uitblijft, jah, dan moeten de aanbieders eens in eigen boezem kijken

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *