Handelsbalans occasions nadert evenwicht

De export van occasions overstijgt al sinds jaar en dag de importaantallen. Maar het grote verschil tussen beide stromen is aan het verdwijnen. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon.

In het derde kwartaal van dit jaar is de import van occasions met 15 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. In aantallen: afgelopen kwartaal 49.507 stuks ten opzichte van 43.043 stuks in het derde kwartaal van 2016. Deze toename is overigens wat geringer dan we de afgelopen jaren gewend waren. Opgeteld over de eerste negen maanden zijn er dit jaar 147.789 occasions geïmporteerd; vorig jaar in dezelfde tijd waren dat 121.755 stuks, een stijging van 21,4 procent. De import van occasions naar Nederland zit sinds 2012 flink in de lift; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 importoccasions. Voor dit jaar wordt een eindstand van bijna 200.000 stuks verwacht – een absoluut recordaantal.

BMW bijna voorbij Mercedes

Opvallend dit jaar (cijfers steeds t/m sept, red.) is de sterk toenemende belangstelling voor importauto’s van de merken Volkswagen (+24%), BMW (+29%), Renault (+36%) en Opel (+24%). Mercedes- Benz blijft met een toename van ‘slechts’ 20 procent hier een beetje op achter, maar bezet niettemin nog steeds de tweede plek in het importklassement – een plek waar BMW overigens aanspraak op wil gaan maken. Met name de 3-serie is een gewild importartikel. Onder de meest gewilde modellen van de andere merken opvallend veel B-segmentauto’s. In het derde kwartaal was dan ook de Volkswagen Polo het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Golf en Opel Corsa.

Top 20: import

Top 20: export

2017 2016 % +/- 2017 2016 % +/-
1 Volkswagen 24.045 19.417 23,8% 1 Volkswagen 20.727 22.918 -9,6%
2 Mercedes-Benz 10.300 8.616 19,5% 2 Opel 14.622 14.675 -0,4%
3 BMW 10.262 7.952 29,0% 3 Renault 14.311 13.569 5,5%
4 Renault 9.333 6.842 36,4% 4 Peugeot 12.343 12.875 -4,1%
5 Opel 9.168 7.414 23,7% 5 Toyota 11.191 10.998 1,8%
6 Toyota 9.018 8.211 9,8% 6 Ford 10.942 10.751 1,8%
7 Ford 8.426 7.259 16,1% 7 Audi 10.235 11.788 -13,2%
8 Audi 8.015 5.970 34,3% 8 BMW 9.979 9.836 1,5%
9 Peugeot 7.828 6.622 18,2% 9 Mercedes-Benz 9.947 10.492 -5,2%
10 Volvo 7.314 6.047 21,0% 10 Volvo 8.275 8.019 3,2%
11 Citroen 5.733 5.381 6,5% 11 Hyundai 5.998 3.446 74,1%
12 Fiat 4.587 3.847 19,2% 12 Citroen 5.923 5.914 0,2%
13 Nissan 4.105 3.807 7,8% 13 Nissan 5.506 4.930 11,7%
14 Mini 3.014 2.222 35,6% 14 Skoda 4.606 5.101 -9,7%
15 Seat 2.964 2.274 30,3% 15 Seat 3.981 4.006 -0,6%
16 Suzuki 2.732 2.580 5,9% 16 Mazda 3.778 3.361 12,4%
17 Hyundai 2.524 2.129 18,6% 17 Mitsubishi 3.197 2.453 30,3%
18 Skoda 2.238 1.504 48,8% 18 Kia 3.052 3.400 -10,2%
19 Kia 2.160 1.899 13,7% 19 Fiat 2.523 2.200 14,7%
20 Mazda 1.977 1.487 33,0% 20 Honda 1.716 1.642 4,5%
totale markt 147.789 121.755 21,4% totale markt 177.390 178.380 -0,6%

Occasionexport groeit

In het derde kwartaal van dit jaar is de export van occasions plots toch weer gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorliggende jaar. Dit is verrassend aangezien er vanaf 2012 sprake is van een gestage daling van de buitenlandse belangstelling voor onze gebruikte auto’s. Opgeteld over de eerste negen maanden zijn er dit jaar 177.390 occasions geëxporteerd; vorig jaar in dezelfde tijd waren dat er 178.380 stuks, een daling van 0,6 procent.  

Voor dit jaar wordt een eindstand van bijna 200.000 importoccasions verwacht – een absoluut recordaantal.

  Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken liefst 324.842 occasions over de grens. Sindsdien is de occasionexport scherp gedaald. Vorig jaar werden er ‘nog maar’ 234.772 occasions geëxporteerd. Let wel, nog steeds een enorm aantal als je het afzet tegenover de matige nieuwverkoop in ons land. Gezien het grote aantal plug-in’s dat de komende tijd op de Nederlandse markt beschikbaar komt lijkt het zelfs voor de hand te liggen dat de export verder wordt aangejaagd. Voor veel van die stekkerauto’s bestaat in het buitenland een levendige belangstelling – niet in de laatste plaats door allerlei subsidies ter plaatse.

importlanden

exportlanden

Duitsland 61,4% Polen 22,9%
België 18,8% Roemenie 11,6%
Frankrijk 4,2% Belgie 9,4%
Spanje 3,4% Duitsland 6,5%
Italië 2,3% Litouwen 5,2%
Denemarken 1,9% Libie 4,2%
Zweden 1,1% Hongarije 2,8%
Luxemburg 1,0% Bulgarije 2,6%
Zwitserland 1,0% Servie 3,1%
Polen 0,8% Frankrijk 2,5%

Pon-auto’s

Opvallend is de verminderde animo vanuit het buitenland voor de Pon-merken; Volkswagen (-10%), Audi (-13%) en Skoda (-10%) behoren tot de zes top-20 merken waarvoor de export afneemt. Onze gebruikte auto’s van de merken Hyundai (+74%) en Mitsubishi (+30%) nemen anderzijds het hardst toe in populariteit van over de grens. Daaronder al de eerste Outlanders die hier te lande hun vijfjaarstermijn (van maximale subsidieduur) er bijna op hebben zitten. Onder de meest gewilde modellen sowieso opvallend veel stationwagons en midi-mpv’s. In het derde kwartaal was niettemin de Volkswagen Golf het populairste exportmodel, gevolgd door de Volkswagen Passat Variant en Opel Zafira. Veel van die auto’s komen in Oost-Europa terecht, met Polen als absolute topper en Roemenië als goede tweede. grensverkeer-occasions

BELGIË Onze zuiderburen blijken een belangrijke handelspartner voor onze grenshandelaren. Bijna tien procent van de Nederlandse exportoccasions vertrekt richting België, terwijl bijna 19 procent van alle importen vanuit datzelfde land bij ons binnen komt. Een beetje vertekend zijn deze cijfers overigens wel. De Antwerpse haven speelt namelijk een grote rol bij het transport van en naar veel Afrikaanse landen. Op papier is België dan het land van bestemming of herkomst, maar in feite gaat het om doorvoer naar verre oorden. Dat verklaart ook waarom de export naar België relatief veel Toyota’s betreft. Door de goede productkwaliteit en onderdelenvoorziening is dit merk populair in veel arme landen.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann