Hyundai meeste registraties EV Nederland

Hyundai meldt dat het momenteel het bestverkopende merk is van elektrisch aangedreven auto’s in Nederland in 2019. Zowel in januari als februari ging het aan kop, blijkt uit cijfers van het RDC.

In de eerste twee maanden werden 1.121 batterij-elektrische auto’s geregistreerd: 859 Hyundai’s Kona  Electric en 262 Hyundai’s Ioniq Electric. Andere aanbieders volgden met 858 registraties (Volkswagen), 704 (Nissan) en 552 (Tesla). In totaal zijn in de maanden januari en februari 4.826 volledig elektrische auto’s in Nederland te naam gesteld. Dat zijn er 2.457 meer dan in januari en februari vorig jaar, toen het er 2.369 waren. Hyundai stelde tot nu toe dit jaar vier waterstof-elektrische Hyundai’s Nexo op naam. Sinds het model eind augustus 2018 op de Nederlandse markt verscheen, heeft Hyundai meer dan driehonderd orders van deze waterstofauto bijgeschreven. De importeur verwacht in 2019 ongeveer zesduizend volledig elektrische auto’s te leveren in Nederland.

Levertijd

Vooral de Kona Electric met 64 kWh-batterij is gewild, zegt algemeen directeur ad interim Berend Jan Hoekman van Hyundai Motor Nederland. “Het nadeel is dat de levertijd nu ongeveer tien tot twaalf maanden bedraagt. We zien echter al dat klanten hierop anticiperen. Ze bestellen eerder en zakelijk rijders houden rekening met de afloop van hun huidige leasecontract. Ook wordt de versie met 28 kWh-batterij (uit voorraad leverbaar) vaker ingezet als tussenauto.” Verkoop-top-10 EV;s in januari en februari 2019 (cijfers RDW):
Hyundai 1.126
Volkswagen 858
Nissan 791
Tesla 552
Kia 488
Renault 403
BMW 292
Opel 132
Smart 66
Jaguar Jaguar
 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †