Jato: uitstoot CO2 in WLTP nóg hoger

De meest recente data op het gebied van CO2-uitstoot in de WLTP-testprocedure komen op nog hogere waarden uit dan eerder dit jaar gedacht. Dat meldt informatieprovider Jato Dynamics op basis van eigen onderzoek.

jato-wltp“Als we de uitkomsten van reeds geteste voertuigen doortrekken naar de gehele vloot, komt de gemiddelde CO2-uitstoot op 130 g/km in 2019. Dat is een toename van 12 gram ten opzichte van de huidige 118g/km.” Het verschil tussen de oude testmethode (NEDC) en de nieuwe, meer met de werkelijke rijpraktijk sporende WLTP) komt gemiddeld uit op plus 9,6 procent (zie tabel).

A- en B-segment

Jato tekent verder nog aan dat tot nu toe vooral de auto’s uit het A- en B-segment opnieuw zijn gehomologeerd. De definitieve CO2-uitkomsten kunnen dus ten opzichte van de NEDC-cyclus nog een stuk ongunstiger uitpakken als eenmaal ook ‘de zware jongens’ aan de beurt zijn geweest.

Boetes

De jongste cijfers betekenen dat de boetes die de EU in het vooruitzicht heeft gesteld aan de industrie flink forser dan verwacht kunnen worden. Officieel kan een autofabrikant voor elke gram CO2 te veel een boete krijgen van 95 euro – per voertuig. En dat in het besef dat de Europese auto-industrie vorig jaar meer dan zestien miljoen nieuwe personenwagens registreerde. Nog een ander probleem is dat de limiet voor 2020 en 2021 neerwaarts bijgesteld gaat worden, naar 95g/km.

1 september

De statistieken komen aan de vooravond van 1 september, de dag waarop van alle nieuwe voertuigen de WLTP-waarden bekend moeten zijn. Jato uit zijn zorgen over het (te) langzame tempo waarin de hertest van nieuwe modellen plaatsvindt. “Er zijn elf maanden verstreken om twintig procent van de bestaande modellen c.q. versies opnieuw te homologeren en de waarden te publiceren.” Complicerende factor voor ons land is dat de testwaarden van belang zijn voor de BPM-berekening.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †