Moobi aan vooravond van groeispurt

Er was geen betere dag denkbaar om met conceptmanager Harm Nieboer te spreken over Moobi, het deelconcept voor onderhoud en reparatie van hybride en elektrische voertuigen, dan de dag dat de Europese Unie akkoord ging met de ban in 2035 op de verkoop van nieuwe personen- en lichte bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. “We praten er al lang over, maar het gaat nu toch gebeuren.”

Weliswaar duurt het nog ruim twaalf jaar voordat de ban definitief wordt, maar in de aanloop daar naartoe zijn er steeds meer ondernemers die hun wagenpark op diesel aan het vervangen zijn door elektrische varianten. Daarnaast is er een groeiend wagenpark aan elektrisch aangedreven personenauto’s: eind augustus 2022 bestond ruim 3 procent van het Nederlandse personenwagenpark uit batterij-elektrische auto’s en nog eens bijna 2 procent uit hybride elektrische personenauto’s.

Deze situatie doet ook de belangstelling toenemen voor een deelconcept als Moobi. Harm Nieboer: “Het zijn wel de ondernemers die meer met de toekomst bezig zijn. Ondernemers die het nog een jaar of acht, negen willen uitzingen, zullen dat, met nog 9 miljoen benzine- en dieselauto’s op de weg, ook wel redden, maar wil je een toekomstbestendig bedrijf, dat je over acht, negen jaar ook nog kunt verkopen, dan zul je de komende twee, drie jaar in elektrisch moeten investeren. Dat is een moeilijke beslissing, want die investering haal je er niet direct uit, maar je zult nu op die rijdende trein moeten stappen. Als je dat pas over drie jaar doet, heb je een kennisachterstand en die maak je niet zomaar goed.”

Dan is het nog de vraag of een ondernemer bereid is nu, in een economisch moeilijke tijd, die investering te doen, want Moobi is een totaalpakket, waar je niet naar believen uit kunt shoppen. “Je wil ook een bepaald serviceniveau kunnen bieden. Minimaal één laadpunt met twee aansluitingen is standaard. Je hebt speciaal gereedschap nodig. Een brug die tot 3500 kilogram kan heffen, is meestal wel aanwezig, maar is ook een van de vereisten. En dan heb je nog het EV-opleidingstraject en de vereiste veiligheidscertificeringen. Zo’n opleiding kost ook tijd, daarom moet je nu instappen, zodat je straks de vereiste opgeleide monteurs hebt als het werk zich aandient. Je moet dat ook uitsmeren over de tijd, want je kunt niet alle monteurs tegelijk die opleiding laten volgen, want dan staat er niemand meer in de werkplaats.”

Het concept, dat aanvankelijk door Sergoyne in de markt werd gezet, is na de overname van Sergoyne door LKQ begonnen aan een nieuwe levensfase. Sinds het aantreden van Harm Nieboer in mei 2022 zit er ook weer aanwas in de formule. “Moobi had echt een toegewijd persoon nodig om het concept goed in de markt te kunnen zetten. De formule vergt enige uitleg. Het is niet zomaar een bord aan de muur. We merken nu duidelijk dat de belangstelling toeneemt en we verwachten voor het komende halfjaar ook een sterke groei.”

Batterijtest

Het concept ontwikkelt zich ondertussen zelf ook. Zo is LKQ Fource onlangs een samenwerking gestart met Aviloo, de Oostenrijkse leverancier van batterijtestapparatuur. Harm Nieboer: “De conditie van de accu van een EV gaat de komende jaren een heel belangrijke factor worden bij de in- en verkoop van elektrische auto’s. De eerste Tesla’s beginnen wat betreft de accu langzamerhand aan hun einde te geraken. Het autobedrijf dat zo’n auto inkoopt, maar ook de consument die hem koopt, wil weten hoe de batterij eraan toe is. Aviloo heeft daarvoor een dynamische test ontwikkeld, die heel betrouwbaar is, met een door TÜV gecertificeerd rapport dat precies weergeeft wat de restcapaciteit is.


‘De grote vraag voor veel universele autobedrijven is: hoe krijg ik de hybride of EV-klant naar binnen?’


Moobi Centers kunnen van die tests gebruikmaken door een stekker op de OBD-poort aan te sluiten. De test vindt tijdens het rijden plaats. Over the air staat de auto in verbinding met Oostenrijk en worden de gegevens verzameld, waarna een testrapport wordt opgesteld. Een groot voordeel is dat je kunt zien hoe het gebruik van de accu is geweest: is hij vaak helemaal leeggereden, heeft hij vaak aan de snellader gehangen… Binnenkort komt er voor de Moobi Centers ook een flashtest beschikbaar: een statische test, minder nauwkeurig, die maar vier minuten duurt en waar geen TÜV-certificaat bij verleend wordt, maar die toch een indicatie geeft van de toestand van de batterij.”

Investering

Omdat Moobi een serieuze investering vraagt, neemt een ondernemer de beslissing niet zomaar. Harm Nieboer ervaart dan ook dat daar vaak meerdere gesprekken overheen gaan. De belangstelling komt hoofdzakelijk van universele autobedrijven. “Dealers worden over het algemeen voldoende gevoed vanuit hun importeur, omdat zij nu eenmaal de elektrische auto’s in hun aanbod hebben. Het zijn dus met name universele autobedrijven die interesse tonen. Dat kunnen bedrijven zijn die al aangesloten zijn bij een garageformule als AutoFirst of Vakgarage, die ook door LKQ ondersteund worden. Voor de Vakgarage Pro-bedrijven is Moobi zelfs verplicht, omdat zij ook werken voor leasemaatschappijen. Daarvan is inmiddels driekwart gecertificeerd. De afgelopen periode hebben we diverse presentaties gegeven aan AutoFirst-bedrijven in de regio. Daarvan heeft zeker 60 procent interesse. En dan heb je nog de echt onafhankelijke autobedrijven, die niet in de markt zijn voor een full service-concept, maar juist voor het elektrische gedeelte wel ondersteuning wensen. Ook daar zien we de belangstelling toenemen, waarbij we natuurlijk profijt trekken uit de buitendienst van LKQ Fource, die bij de nodige autobedrijven binnenkomen.”

Moobi internationaal

Tijdens de onlangs gehouden Equip Auto-vakbeurs in Parijs werd Moobi ook in Frankrijk geïntroduceerd en er zijn plannen om het concept ook in het Verenigd Koninkrijk uit te rollen. Harm Nieboer: “Ook daarmee wordt het interessant voor leasemaatschappijen, als ze zien dat het niet alleen een landelijk netwerk betreft, maar ook een internationaal netwerk.”

Ook internationaal rust het Moobi Center op vier pijlers: parts & tools; opleiding & training, niet alleen technisch, maar ook commercieel; tenminste twee laadpunten en de mogelijkheid van een configurator, waarmee de consument zelf, aan de hand van gerichte vragen, kan zien welke laadoplossing voor hem optimaal is en waar het Moobi Center vervolgens in kan voorzien. Tot slot verzorgt Moobi ook de marketing en dat is volgens Harm Nieboer niet onbelangrijk: “De grote vraag voor veel universele autobedrijven is: hoe krijg ik de hybride of EV-klant bij mij naar binnen? Veel elektrische rijders gaan naar de dealer, al is daar wel een kentering zichtbaar nu steeds meer elektrische auto’s toe zijn aan een tweede eigenaar. Wij zorgen met onze marketingslagkracht dat een concept als Moobi bij de consument in beeld komt. We doen dat op landelijk niveau, voor de naamsbekendheid, maar ook heel lokaal, op postcodeniveau voor de ondernemer. Met name dat aspect is voor het gemiddelde universele autobedrijf lastig in te vullen, omdat ze daar de mensen niet voor hebben, of de tijd.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3970 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *