RAI Vereniging bezorgd over stijgende BPM

RAI Vereniging maakt zich zorgen over het effect van de BPM in Nederland. In 2017 steeg het gemiddelde met ruim 17 procent, van 3927 naar 4620 euro. “Zeer onwenselijk”, stelt voorzitter Van Eijck, “aangezien is afgesproken tot 2021 met 14 procent af te bouwen.”

Door de vooralsnog tegenovergestelde ontwikkeling worden de prijzen van nieuwe auto’s in Nederland opgedreven in plaats van verlaagd. Mede hierdoor werd in 2017 een recordaantal parallel geïmporteerd: 209.328. “Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop in Nederland”, zegt Van Eijck. “De BPM werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame nieuwe auto’s. Dit staat haaks op de ambities van dit kabinet om mobiliteit te vergroenen en het stijgende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.”

Liefst een SUV

Analyse door RAI Vereniging leert dat 21 procent van de totale nieuwverkopen een kleiner type SUV betreft (zoals Renault Captur). Bij de particulieren is dat bijna een derde, waarmee het L-segment bij de consument gewilder is dan het C-segment. De belangenorganisatie schrijft de populariteit toe aan de hoge instap en zit. Ruim zeventig procent van alle particuliere kopers van deze auto’s ouder is dan 55 jaar. Verder blijkt uit het rekenwerk van RAI Vereniging dat in 2017 de gemiddelde aanschafwaarde 31.498 euro bedroeg – een record voor de Nederlandse markt. Het aantrekkende vertrouwen in de economie is daar debet aan.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †