Was Janus Smalbraak, sinds 2010 ceo van Pon Holdings, boos toen hij in 2015 hoorde dat Volkswagen had gesjoemeld met zijn diesels? “Nee, ik was niet boos. Ik wilde het begrijpen.”
Het Financieele Dagblad publiceert zaterdag 30 november een verslag van een werkweek van Janus Smalbraak. Bij hoge uitzondering nodigde het altijd zo gesloten Pon FD-redacteur Job Woudt uit om een week mee te lopen met zijn ceo.
Dieselgate
Uiteraard komt dieselgate ter sprake. Pon kreeg, als importeur van Volkswagen, de volle laag toen dieselgate aan het licht kwam. Smalbraak laat niet het achterste van zijn tong zien als hem wordt gevraagd wat hij toen dacht: “Ik heb het VW-concern in al die jaren leren kennen als zeer gedegen en als een kwalitatief sterk bedrijf. Ik ben bij Pon begonnen met de leuze dat we met ons gezicht naar het oosten slapen. Wij houden hier van Volkswagen. Dus de eerste reactie was er een van: wat is er aan de hand, laten we het samen oplossen.”
Elektrificatie
Vanuit het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam, toepasselijk Move geheten, kijkt Pon ondertussen voorbij dieselgate. De overname van Gazelle en het meerderheidsbelang in Swapfiets laten zien dat Pon verder denkt dan de auto. Met deze partners, en natuurlijk met Volkswagen, dat vol inzet op elektrificatie, wil Pon zijn positie in mobiliteit versterken. “Het zijn allemaal openingszetten op dat bord.”
Vernieuwen
Gevraagd of de veranderingen bij Pon hem snel genoeg gaan, antwoordt Smalbraak: “Mijn karakter zegt dat het altijd sneller kan. Maar zolang er maar dynamiek is, zolang je maar vooruitstrevend bent en vooroploopt, is het goed. We moeten ons bewust zijn van de omgeving en goed kijken welke snelheid we kunnen behappen. Maar als we niet vernieuwen, zijn we weg. In Nederland is de markt erg disruptief. Maar vernieuwen zit in de cultuur van dit bedrijf, zit in de cultuur van de familie.”