Toyota NL stopt verkoop diesel personenwagens

Toyota-importeur Louwman & Parqui beëindigt de verkoop van nieuwe personenwagens met dieselmotor. De verkoopaantallen waren zeer bescheiden; bovendien is er met de hybrides een prima alternatief voor handen, zegt woordvoerder Guido Roozekrans.

Bij de overwegingen om te stoppen speelt wat de importeur betreft verder nog een rol dat strengere milieueisen de positie van diesel als aandrijfvorm steeds sterker onder druk zullen zetten. Van het totale Toyota-afzetvolume maakte diesel al geruime tijd slechts enkele procenten uit. Uitsluitend de bedrijfswagens (Hi-lux, Pro-Ace) en de terreinwagen RAV4 herbergen deze motorisering. “Bijna 47 procent van onze personenwagenverkoop in Nederland betreft intussen een hybride”, zegt Roozekrans. “De markt vindt de combinatie benzine-elektrisch in meerdere opzichten een uitstekende optie. Daarbij denk ik behalve aan rijcomfort en verbruikswaarden ook aan total cost of ownership en restwaarde. En dan zijn er tegenwoordig ook nog hybrides die een aanhanger kunnen trekken.”

Alternatief

Enkele maanden geleden nam de importeur al de Auris met 1.4 diesel uit het programma. Daarna resteerden nog de Auris en Avensis (1.6 diesel), maar ook die zijn nu dus geschrapt. Ter illustratie van de trend schetst Roozekrans de verkoopcijfers van de in 2016 geïntroduceerde crossover C-HR. Daarvan is in ons land tachtig procent afgeleverd in de hybridevariant. “De markt vraag om een alternatief, wij leveren het.”

Vetos

De vereniging van Toyota-specialisten (Vetos) zegt op hetzelfde spoor te zitten als de Nederlandse importeur. “Ook wij zetten in op benzine en natuurlijk hybride.” De optie om via eigen parallelimport alsnog nieuwe Toyota-diesels te leveren is volgens een woordvoerder commercieel niet interessant. “De belangstelling is zo mager dat dit niet echt zin heeft.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †