De Tweede Kamer heeft op 14 november op initiatief van VVD en CDA een motie aangenomen waarin gevraagd wordt om een toetsing van de gevolgen van de invoering van de WLTP-testcyclus voor de bpm-opbrengst.

Volgens RAI Vereniging en Bovag heeft de invoering van de nieuwe testcyclus geleid tot hogere bpm-opbrengsten, omdat de nieuwe testcyclus vaak hogere CO2-waarden laat zien dan de oude NEDC-testcyclus. Staatssecretaris Snel heeft altijd gezegd dat de invoering van de nieuwe testcyclus geen invloed zou hebben op de totale bpm-opbrengsten. De stijging in de opbrengsten zou vooral komen doordat Nederlanders grotere en dus meer vervuilende auto’s zijn gaan rijden. Snel baseert zich daarbij op een onderzoek van TNO.

Twistappel

Bovag en RAI Vereniging betwisten dat en stellen dat er al zo’n 600 miljoen euro extra aan bpm-opbrengsten in de staatskas zijn gevloeid. De brancheorganisaties beroepen zich daarbij op een onderzoek van KPMG. Een onafhankelijk onderzoek moet nu uitmaken wie gelijk heeft. Het onderzoek moet voor de zomer van 2020 afgerond zijn.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
11 juli 2025
20 procent meer auto’s gestolen
11 juli 2025
Duurzaamheid: voorkomen beter dan genezen
10 juli 2025
ACtronics breidt revisie-aanbod uit
Meest bekeken berichten
Recente reacties