Zoals nu iedereen een suv lijkt te willen was er een tijd dat fabrikanten nog fiducie hadden in het concept van de mpv ofwel minivan. Chrysler en Renault/Matra zagen een gat in de markt, anderen volgden. Het succes bleek eindig.

Voor we het daarover gaan hebben, eerst de olifant in de kamer. Ja, die modellen waren niet het eerst. Fiat had al in de jaren zestig een Multipla en die staat ook hier nog altijd met geldige en actieve kentekens vermeld in de database. Het zijn er zes, alle uit de jaren zestig. De ‘moderne’ Multipla tekent overigens voor 460 stuks.

In ons land hebben ruim 600.000 particulieren een actief kenteken geregistreerd dat toebehoort aan een mpv, ongeacht het segment. Als we de andere eigenaren erbij optellen dan komt er nog tien procent bij, maar dan ben je er ook. Op een park van 8,8 miljoen auto’s niet echt een populair genre dus. Het begon dus ooit allemaal met gekscherend een busje vol stoelen. Zo ontstonden in de VS de Chrysler Voyager en op ons continent de Renault Espace (uit de koker van bedenker Matra).

Dat segment van volgroeide mpv’s kampt met fors afgenomen belangstelling en dus aanbod. Blijkens het door ons geraadpleegde RDC-bestand telt ons land er vijftigduizend in dat D-segment. Aan de andere kant van het spectrum zit het B-segment en daar zien we meer activiteit. Tegenover elke mpv in het D-segment staan er vier in het B-segment. Beide kunnen niet op tegen het zo relatief populaire C-segment. Zes van de tien mpv’s vallen in dat segment.

Dominant C-segment

Leggen we de bouwjaren ernaast dan valt pas echt goed op hoe dominant dat C-segment is geworden als het gaat om de mpv-markt. In formaat zijn ze de laatste jaren dicht naar de oudere exemplaren uit het D-segment gegroeid en ze zijn nu eenmaal in vergelijking een stuk betaalbaarder. Het is echter het B-segment dat de afgelopen jaren decimeerde.

Neem bouwjaar 2019. Het aantal auto’s in het C-segment staat tot het D-segment in de verhouding tien tot een. Het C-segment is dan echter 25 keer groter dan het B-segment. Voor een deel zit hem dat in aanbod. Bekende modellen in het segment zijn er niet meer, van C3 Picasso tot Meriva, van ix20 tot 500L. Zo is de heer en meester in het segment, Opel Meriva, al vier jaar van de markt. Het stokje is immers overgenomen door de B-suv zoals de C3 Aircross, de Crossland, Bayon en de 500x (om dicht bij de genoemde voorbeelden te blijven).

Scenic en Zafira

Het B-segment zit dichter bij elkaar, met twee modellen die dicht tegen de vijftigduizend stuks zitten: Scenic en Zafira. De Mercedes B-klasse is met 43.000 stuks de derde, een stuk hoger gepositioneerd dan aartsrivaal BMW. Diens eerste mpv en tevens eerste voorwielaangedreven model haalt de twaalfduizend stuks net niet. Zelfs als we de vijfduizend Gran Tourers optellen bij de Active Tourers komen ze niet in de buurt van het merk met de ster. Renault is weliswaar koploper met de Scenic, de grotere Grand Scenic is met zo’n twintigduizend stuks goed voor plekje zeven in de lijst.

Ten slotte de vijftigduizend mpv’s uit het D-segment. Die top vijf komt gezamenlijk niet in de buurt van de respectievelijke koplopers in het B- en C-segment. Ford pakt het goud, met de S-Max, gevolgd door de Renault Espace en die andere Ford, de Galaxy. Volkswagen Sharan en evenknie Seat Alhambra maken de top vijf vol, daarmee de grote versie van de Espace over het randje duwend.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties