Van niche tot gemeengoed

Twee decennia geleden redde de Cayenne Porsche. Of liever, bestendigde de toekomst van het merk dat eerder met de introductie van de goedkopere Boxster al wist te voorkomen dat het geschiedenis zou worden. Dik een miljoen stuks later zien we steeds meer spelers de focus op suv’s leggen.

We blijven even bij die Cayenne. Met zo’n achtduizend kentekens is het model de koploper, goed voor tweemaal het aantal dat Range Rover noteert. BMW stapt met de X7 het segment in, maar zit nu op zo’n 500 stuks. Dat is vergelijkbaar met Mercedes. De GL en de GLS zijn samen goed voor bijna duizend stuks. Het rijtje wordt gecompleteerd door tweehonderd Maserati’s Levante.

Aan beide uitersten van het segmentenspectrum zien we interessante dingen. In het B-segment is een stationwagen inmiddels vervangen door een suv. Best frappant want de hoge Ford Fusion scoorde niet echt aantallen in vergelijking met de Fiesta, maar de Puma heeft in drie jaar 7300 stuks op kenteken. Nog altijd een schijntje bij de 85,5 duizend Capturs die Renault kentekende en de Clio Estate naar de geschiedenisboeken verbande. Het aanbod in het B-segment is de afgelopen jaren fors verbreed en dat zie je terug in de marktaandelen. Peugeot pakt met de 2008 zo’n 46 duizend stuks, twintigduizend meer dan de Kona van Hyundai.

De top van de top

Sinds 2016 hebben we echter ook nog suv’s in het I-segment. Een segment waar men vooral grossiert in bijzondere naamgeving: Bentayga, Cullinan en Urus staan in schril contrast wat dat betreft tot de DBX. De Bentayga is met 162 stuks koploper, nipt voor de Urus van Lamborghini. Dat Ferrari dit segment wil opzoeken komt dus niet als een verrassing. De DBX en de Cullinan hebben hier ieder zo’n 25 kentekens op de weg.

Kijkend naar de brandstofmix binnen het suv-park zien we toch vooral benzinedrinkers. Tweederde om precies te zijn. Met bijna tachtigduizend stuks is de Nissan Qashqai, het model dat de C-segment suv populariseerde, de koploper maar de kleinere Captur zit er kort bij. De Tiguan op plek drie is goed voor vijftigduizend stuks.

Hybride volgt na benzine als tweede met vijftien procent, voor diesel dat onder de tien procent zakt en daarbij nipt boven de elektrische suv’s staat. Van de elektrische suv’s bestaat de top drie uit het Koreaanse duo Niro en Kona op plek één en twee gevolgd door de Audi E-tron. Enyaq en ID.4 maken de top vijf compleet. De nog jonge Model Y nadert de grens van tweeduizend stuks, terwijl de X dankzij meerdere bouwjaren boven de 5000 zit.

Waterstof

Hyundai heeft in ons suv-wagenpark het alleenrecht als het gaat om waterstof. Zo’n 330 stuks, waarvan tien procent in het C-segment (iX35) en de rest als de grotere Nexo. Die laatste kent geen andere brandstofvarianten, maar bij de iX35 zie je dat benzine met dik dertienduizend kentekens veruit dominant is. Diesel haalt de 450 stuks niet en voor elke waterstof-iX35 rijden er zes op LPG.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.