Viabovag.nl brengt regie terug bij leden

Het is best een gewaagde onderneming: Bovag die als brancheorganisatie met viaBovag.nl in de consumentenmarkt voor occasions stapt. Toch is het een goed ontvangen initiatief dat op veel support uit de branche mag rekenen.

Met viaBovag.nl gaat Bovag op verzoek van de leden de concurrentie aan met gevestigde partijen als Marktplaats, Autoscout en Autotrack. De reden waarom Bovag dit doet, is duidelijk. Bovag wil de regie ten aanzien van de occasionverkoop terugbrengen bij het autobedrijf. Die houdt daarmee het contact met de klant en controle over de kosten. Grotere merkdealers en dealergroepen, maar ook onafhankelijke autobedrijven die actief zijn met de verkoop van occasions zijn al bereid om hun aanbod gebruikt op viaBovag.nl aan te bieden. De website gaat voor de consument pas op 9 april aanstaande live. Tot die tijd wordt de site ‘gevuld’ met het beschikbare aanbod. Daar is overigens ook ruimte om nieuwe auto’s aan te bieden. In mei start een grote publiekscampagne, die tot en met 2020 zal doorlopen.

Vertrouwen

Het platform viaBovag.nl is een gezamenlijke onderneming van Bovag en Bovemij. Het zou voor de consument zomaar de Via Appia voor de mobiliteitssector kunnen gaan worden. Of beter gezegd: de Booking.com van de autobranche, maar dan wel onder regie van de Bovag-leden zelf. Bovag weet zich gesterkt door de uitkomsten van jaarlijks onderzoek naar de vertrouwenspositie die Bovag bij de consument heeft. Om dat vertrouwen te verstevigen biedt het occasionaanbod op viaBovag de reguliere zekerheden als altijd Bovag-garantie, all-in prijzen en omruilgarantie. Daar kunnen drie optionele zekerheden aan worden toegevoegd. Ten eerste de Bovag-afleverbeurt. Hiermee weet de consument dat minimaal zes maanden dan wel zesduizend kilometer onderhoudsvrij gereden kan worden. Ten tweede een uitgebreide veertigpuntencontrole van de occasion. De derde optie is het label 100% Onderhouden. Dit wordt overigens een 100 procent Bovag-label, exclusief voor de Bovag-leden. Allemaal punten die de consument een maximale zekerheid en transparantie bieden.

Aanval

Het initiatief is niet uniek. In de horecasector heeft brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een vergelijkbaar initiatief gelanceerd. KHN gaat daarmee de concurrentie aan met platforms als Thuisbezorgd en Iens. Bij de introductie van viaBovag.nl ligt het accent op occasions, zowel gele als grijze kentekens. Nog dit jaar wil Bovag er motoren en caravans aan toevoegen. Vanaf volgend jaar kunnen daar diensten aan worden toegevoegd. ViaBovag/schade of viaBovag/onderhoud zijn reële opties. Een voordeel van het platform ten opzichte van de gevestigde commerciële partijen is dat Bovag en Bovemij er geen verdienmodel achter plaatsen. Het is van en voor de leden en moet op termijn kostendekkend zijn. De site is klantvriendelijk, net als het autobedrijf dat zijn auto’s aanbiedt. Als de klant via de zoekfunctie een auto en verkoopadres heeft gevonden, klikt hij/zij direct door naar de website van de aanbieder. Geen omwegen die een ander commercieel doel dienen, zoals andere platforms dat meestal doen. Ook wordt het aanbod niet in de weg gezeten door online advertenties van derden. Het autobedrijf kan bij zijn eigen aanbod wél andere aanbieders een banner of advertentie verkopen. Op die manier kan het autobedrijf zelfs een eigen verdienmodel opzetten. Het platform viaBovag is een gedurfde aanval op de gevestigde orde, bedoeld voor de autobedrijven om zelf de regie over de eigen business te houden. Op de foto Peter Niesink (links), algemeen directeur Bovag en René Leander, ceo van Bovemij.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1662 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen