VWE: import dieseloccasions 40% gedaald

De totale occasionimport kromp van 157.694 naar 142.020, bijna 16.000 auto’s minder (9,9%). De grote terugval zit bij diesels, die uit de gratie lijken. In de eerste acht maanden van dit jaar kwam de invoer uit op 21.029 exemplaren, 40,1% minder dan vorig jaar (toen de import van gebruikte diesels juist nog licht steeg).

Grote dieselauto’s

Van alle dit jaar geïmporteerde occasions is 15% een diesel. In 2018 lag dat nog op 22%. Waren dieselmotoren traditioneel al minder populair voor kleine auto’s, die populariteit loopt nog verder terug. Bij mini-SUV’s, zoals de Renault Captur, halveerde het dieselaandeel van 6,4% naar 2,6%. Van de grotere diesels daalden importaantallen dit jaar ook, maar was de teruggang verhoudingsgewijs minder groot. Hier blijft de voorkeur van een groep kopers uitgaan naar diesel, onder meer doordat brandstofkosten voor benzine-uitvoeringen van grote auto’s hoog liggen. Bij de Volvo XC60 (foto) echter nam het aandeel diesels binnen de occasionimport in een jaar af van 82% naar 56%.

Top 10 dieselimport + aandeel naar brandstofsoort

  Model Diesel 2018 Diesel 2019 Aandeel diesel 2018 Aandeel diesel 2019
1 VW Golf 1.625 881 24% 16%
2 Volvo XC60 1.436 755 82% 56%
3 BMW 3 Touring 1.005 644 66% 58%
4 BMW 5 Touring 896 538 74% 54%
5 Volvo V60 1.174 503 84% 72%
6 VW Polo 857 486 12% 7%
7 Audi A6 Avant 604 463 71% 61%
8 VW Passat Variant 909 415 65% 45%
9 Audi Avant 651 389 59% 40%
10 BMW 1-serie 616 388 30% 20%

Afnemende export

Tegenover de afnemende import staat een toenemende export van occasions. In de meetperiode lag de totale export 7,2% boven het niveau van vorig jaar. Bij diesels lag die groei nog wat hoger: 8,5%. Daarmee nam dus ook het aandeel van diesels in de occasionexport toe. Bijna de helft van de export bestaat uit diesels. Met een totaal van 21.968 dieseloccasions, komt de export in de eerste acht maanden van dit jaar op vrijwel hetzelfde aantal uit als de import van dieseloccasions.

Bijtellingsdiesels

Dat er eenzelfde aantal dieseloccasions wordt geëxporteerd als geïmporteerd geeft volgens VWE ook aan dat er sprake is van “mismatch tussen vraag en aanbod”. Het aanbod in ons land wordt sterk beïnvloed doordat er een aantal jaar geleden zeer veel 14% bijtellingsdiesels nieuw zijn verkocht. Dat zijn vooral stations van volumemerken uit het C-segment. Veel kopers van occasions uit dat segment willen echter een benzinemotor. En diesels zijn meer in trek voor zware SUV’s en grotere stations van premiummerken.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *