Worst

Behalve mijn vrouw kunnen ook mijn dochters en zelfs mijn schoonzoon goed koken. Ik heb nooit te klagen als ik aan tafel ga. Ook mijn kleinzoon van vijf heeft dat door. Als je hem vraagt: “Wat wil je morgen eten?”, dan aarzelt hij niet en roept: “Wat oma maakt.” En eerlijk is eerlijk: ook van zijn andere oma, die in Frankrijk woont, heeft hij smaak meegekregen. Kortom: eten is bij ons geen bijzaak. Onlangs kwam er een gerecht op tafel waarbij twee mooie worsten uitnodigend lagen te glanzen tussen diverse gegrilde groentes. Mijn kleinzoon en ik keken elkaar even aan, waarna we de aanval op de schaal openden. Vrijwel tegelijkertijd verdween er een stuk worst in onze monden, waarna we beiden teleurgesteld, zelfs met enige afschuw naar de resterende stukken worst keken. Was oma het koken verleerd?

De verklaring voor de teleurstelling was dat het vega-worsten bleken te zijn. Nu zijn wij geen notoire roodvleeseters. Van huis uit eten wij al ruim dertig jaar één à twee keer per week vegetarisch. De rest van de week genieten we van biefstuk, een bal gehakt, rollade, karbonade, kip of meer exotische klaargemaakte varianten. Nu is er niks mis met vega, en als je iets niet probeert, kun je er ook niet over meepraten. Het is echter wel zo dat een verandering bij je moet passen. Die vega-worsten komen er dus niet meer in, want veranderen is leuk en soms noodzakelijk, maar het moet wel lekker blijven.

Voorgaande is ook iets wat ik vaak in het autobedrijf beluister. Veranderen moet, al zijn we anders gewend. Veranderen doet pijn en brengt onzekerheid met zich mee. De afgelopen maanden kwamen er twee belangrijke rapporten uit, één van KPMG en BOVAG, en één van Roland Berger en Clepa. Beschouw ze als kookboeken voor uw onderneming. Beter gezegd: als handboeken voor uw verdienmodel, want u dient zich, ondanks alle andere marktontwikkelingen, nu echt voor te bereiden op de overgang van de verbrandingsmotor naar EV. In beide rapporten staat dat het volume van de aftermarket minder wordt. Er zijn minder werkplaatsbewegingen als het aandeel EV’s toeneemt. Minder onderhoudswerkzaamheden betekent ook minder slijtdelen. Van roodvlees naar vega. Voor die overgang moet je ondernemers en managers hebben die dat goed klaar kunnen maken, die kunnen managen en ondernemen, die het bedrijf en de medewerkers kunnen motiveren en trainen om de nieuwe smaken van morgen te omarmen en het bedrijf kunnen voorbereiden op de aftersales van 2030. Je kunt niet van de ene op de andere dag zomaar die vega-worst op tafel zetten. Mijn kleinzoon en ik zijn het eens: oma kan goed koken, maar ze is geen manager. Hoe zit dat met u?

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *