XRAY: ‘Import is hogere wiskunde sinds WLTP’

Nu bij importauto’s met 1e toelating vanaf 2018 zowel de NEDC- als de WLTP-methode gebruikt mag worden voor de CO2-berekening (en daarmee de rest-BPM) is import hogere wiskunde geworden. Dat stelt dienstverlener XRAY Automotive, aan de hand van een aantal voorbeelden.

Sinds 1 juli jl. wordt de bruto BPM van nieuwe auto’s bepaald aan de hand van WLTP. Bij import zijn echter de oude en de nieuwe CO2-rekenmethodiek toegestaan. Daardoor kunnen de uitkomsten verrassend zijn, zeker omdat autobedrijven gebruik mogen maken van een overgangsregeling in de eerste twee maanden. “Het bepalen van de juiste en meest interessante historische, actuele en rest-BPM is niet bepaald eenvoudig”, stelt XRAY-eigenaar Tom Corduwener.

In diens Koerslijst-applicatie blijkt de nieuwe rekenmethodiek het meest gunstig qua rest-BPM. Zo stoot een BMW M4 Cabrio DSG uit juni 2019 volgens de NEDC-methode 217 g/km uit, goed voor 18.404 euro rest-BPM bij import. Bij de WLTP-methode is de uitstoot 230 g/km, oftewel ‘slechts’ 15.552 euro. Ook berekeningen bij een Mercedes-Benz CLA 180 Avantage (november 2019) en Mercedes-Benz A180 Automaat (mei 2019) pakken voordeliger uit voor WLTP. Dat is volgens Corduwener belangrijke vakinformatie, nu zowel het aantal biedingen als de kwaliteit ervan op het B2B veilingplatform op een “fors hoger niveau” ligt dan begin 2020. “De vraag naar gebruikt is enorm, we verwachten dat de import een enorme vlucht gaat nemen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *