Zeeuw & Zeeuw: klant blijft onzeker over EV

Er bestaat bij particulieren nog steeds flinke terughoudendheid om een honderd procent elektrische auto te kopen. Dat komt door de prijs, maar ook door onzekerheid, vooral over de actieradius en de laadinfrastructuur.

Mede daardoor zegt ruim een kwart “nooit” een honderd procent elektrische auto te zullen aanschaffen. Dat en meer blijkt uit onderzoek van dealerorganisatie Zeeuw & Zeeuw. In de periode juli-augustus 2020 vroeg ze veertigduizend particuliere klanten naar hun mening op het gebied van volledig elektrisch rijden. Er deden ruim 3.600 relaties aan mee, van wie een kwart vrouw. De respondenten werd gevraagd naar hun bekendheid, overwegingen, bezwaren en motivatie op het gebied van volledig elektrisch rijden. De slotvraag betrof de verwachte termijn waarin voor hen een FEV in zicht komt. Zeeuw & Zeeuw liet de klantenvisie op andere aandrijflijnen, zoals PHEV, HEV en waterstof, buiten beschouwing.

Nooit

Een relatief groot percentage van de respondenten (28%) zegt nooit over te gaan tot aanschaf van een volledig elektrische auto. 38% van de respondenten geeft aan tijd nodig te hebben: ten minste 4 jaar. Innovatie, voorbereid zijn op de toekomst en het milieuaspect zijn voor particulieren de belangrijkste overwegingen om een honderd procent elektrische auto aan te schaffen. ‘Fiscale bijtelling’, ‘nooit meer tanken’ en ‘rijeigenschappen’ tellen minder zwaar mee.

Op de vraag welke prikkels nodig zijn om over te gaan op de aanschaf worden ‘meer oplaadpunten’ en ‘aanschafsubsidie’ aangehaald. Ook een eventuele korting op de energierekening geldt als een stimulans. Gebruiksmotivaties zoals voorrang bij parkeren en een eerste jaar gratis laden, worden niet bijzonder gewaardeerd. De ingeslagen weg van (overheids)subsidies werkt volgens Zeeuw & Zeeuw motiverend voor de aanschaf. “Daar heeft de markt op dit moment duidelijk behoefte aan. In combinatie met een korting op de energierekening zullen particuliere autokopers meer en meer geneigd zijn tot aanschaf.”

Wake-up call

De uitkomsten van de enque?te waren verrassend, zegt Marco Ligtelijn, directeur Zeeuw & Zeeuw Renault. “Zeker de resultaten op het gebied van koopmotivatie, bezwaren en de termijn van aanschaf van een elektrische auto geven ons een ander beeld dan wij voor ogen hadden. Een goede wake-up call, waaruit blijkt dat overheden en fabrikanten er tot op heden onvoldoende in zijn geslaagd om de particuliere klant te overtuigen van de noodzaak tot 100% elektrisch rijden. Hier ligt een grote uitdaging.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *