ABS: niet complex of cosmetisch maar totaal

In de discussie tussen complex en cosmetisch koos ABS Schadeherstel een derde variant: totaalherstel. “Bij onze opdrachtgevers komt immers ook het volledig spectrum van schades op het bord. Dus waarom zouden wij dan geen totaalleverancier zijn?”, zegt directeur Nico Stolk.

In de nieuwste editie van Aftersales Magazine benadrukt Stolk dat het “onze filosofie als keten” betreft. “Als individuele vestiging kan specialisme juist heel voordelig uitpakken en een toekomstgerichte keuze zijn.” ABS Schadeherstel bestaat uit 79 vestigingen.

Oplossing

Nico Stolk kwam eind 2015 in dienst als operationeel en commercieel manager maar is inmiddels algemeen directeur. Onder zijn leiding werd het aanbieden van totaalherstel het doel: als keten elke oplossing kunnen aanbieden. Met het eigen jaarcongres inmiddels achter de rug weet Stolk zich gesterkt door de gedachte dat de koers breed gedragen wordt. “Dat vraagt lef van de ondernemers: lef om te kiezen, lef ook om iets juist niet te doen.” Hoe complex een herstelproces ervaren wordt, heeft volgens Stolk ook te maken met routine bij het personeel. “De scheidslijn is minder zwart-wit dan velen denken. Schadeherstel is in zijn algemeenheid meer dan ooit een vak apart dat de beschikbaarheid van het juiste equipment en de juiste competenties van mensen vraagt.”

Mindset

Dat vraagt van de individuele leden een mindset die een paar jaar geleden nog lastig realiseerbaar bleek. “Samen sterk, we kunnen niet zonder elkaar. Dat betekent het lef hebben nee te zeggen tegen een klus en die te gunnen aan je collega, in de verwachting dat het omgekeerd ook gebeurt. Onderaan de streep worden we daar allemaal beter van.” Lees hier het complete interview.