ACM: verzekeraar verstoort concurrentie niet

Niet verzekeraars maar ontwikkelingen in de markt zorgen dat veel kleine schadeherstelbedrijven moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Tot dat oordeel komt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een onderzoek naar de markt voor autoschadehersteldiensten.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM zegt dat verzekeraars geen concurrentieverstorend gedrag vertonen. “Ze mogen scherp onderhandelen over tarieven en andere voorwaarden. Dit zorgt voor innovatie en het beste aanbod voor de consument. Uit ons onderzoek blijkt dat er voldoende concurrentie is op de autoschadeherstelmarkt. Het zijn vooral de concurrentie en de ontwikkelingen in de markt die voor kleine bedrijven moeilijk bij te benen zijn. Daar grijpt de ACM niet op in.”

Andere inkopers

Hoewel verzekeraars belangrijke inkopers op de autoschadeherstelmarkt zijn, ziet de ACM nog andere grote inkopers, zoals leasemaatschappijen, fleetowners en particulieren. Wel wijst de ACM erop dat met name kleinere schadeherstelbedrijven het moeilijk hebben – en het de komende tijd nog moeilijker zullen krijgen. Dit is echter vooral een gevolg van marktontwikkelingen, zoals snelle technologische veranderingen, steeds hogere kwaliteitseisen en overcapaciteit in de markt.

Tarieven

Het onderzoek van de ACM vloeit voort uit een motie in de Tweede Kamer. De ACM keek vooral naar de onderhandelingsmacht van verzekeraars en of zij de tarieven en voorwaarden kunnen dicteren. De ACM concludeert dat zij geen economische machtspositie hebben op deze markt. Ook de manier waarop zij samenwerken bij hun inkoop van autoschadeherstel is niet verboden. “De concurrentieregels bieden geen bescherming voor ondernemers die niet goed meer kunnen concurreren in deze sterk veranderende markt.”

Focwa

In een reactie zegt Focwa over de inhoud van de marktstudie verder in gesprek te gaan met haar leden. Op voorhand uit ze haar bezorgdheid over de positie van kleine schadeherstelbedrijven. De gevolgen van de technologische ontwikkelingen en daarbij horende strenge en noodzakelijke kwaliteitseisen, stellen deze bedrijven namelijk voor grote uitdagingen. “Als brancheorganisatie zijn we er echter voor al onze leden”, zegt voorzitter Peter Brussel. “Samen met elkaar werken wij aan een gelijk speelveld en de positieversterking van alle schadeherstelbedrijven.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *