Botsproef Adac kleintjes: goed, kan beter

De crashtesters bezorgden de nieuwste versies van de Skoda Citigo, Renault Twingo en Toyota Aygo een bijna frontale klap met een crashobstakel. Dat gebeurde bij een snelheid van circa veertig kilometer. De licht zijdelingse positie van de testvoertuigen correspondeert volgens Adac beter met de rijpraktijk dan de rechtuit-situaties in testlaboratoria. Een bestuurder zal immers doorgaans op het laatste moment proberen weg te draaien van het naderende object.

Elektrische aandrijving

De keus voor drie modellen uit het kleinste segment was ingegeven door de verwachte aanzienlijke groei in deze voertuigcategorie. Ook elektrische aandrijving zal hier op grote schaal zijn intrede doen. Centraal stond bij de test zoals altijd de vraag hoe het de inzittenden vergaat bij een fikse aanrijding. Skoda kreeg het eindoordeel ‘goed’, Renault en Toyota waren ‘bevredigend’ – met het nodige verbeteringspotentieel bij de airbag en de constructie van de veiligheidsgordel.

De borstregio is in geen van de drie kleintjes afdoende beschermd. In de Toyota ligt zelfs zwaar letsel op de loer. Zwak punt is de A-stijl. Waar de Citigo er nog net in slaagt de impact van de botsing op te nemen en weg te leiden van de passagier, dreigt bij de beide andere modellen potentieel dodelijke deformatie van de dorpel en A-stijl. De passagiersruimte blijft bij alle drie in tact.

Verbeteringen

De test toont volgens Adac-onderzoeksleider Reinhard Kolke aan dat ook moderne stadsauto’s bij een crash goed standhouden. “Tegelijk moeten de fabrikanten nog verbeteringen doorvoeren aan de voor- en zijkant. Dat zou al kunnen door seriematig te zorgen voor beter op het voertuig afgestemde  airbagsystemen en betere gordelspanners.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar