Carglass: geen schadeherstel meer, wel ADAS

Carglass stopt begin 2020, na bijna vier jaar, met herstelservice voor kleine autoschades. Het volume aan krasjes en deukjes is ondanks alle inspanningen onvoldoende gebleken. Het bedrijf zegt zich nu volledig te richten op ruitschadeherstel en de bijbehorende ADAS-kalibratie.

Deze dienstverlening groeit aanzienlijk, door de toename van geïntegreerde camera’s in autovoorruiten die rijhulpsystemen voorzien van informatie. Het kalibreren van camera’s na ruitherstel is verplicht gesteld door autofabrikanten, om te garanderen dat de juiste informatie wordt doorgegeven aan het rijhulpsysteem.

Volume

Volgens Willem Mes, directeur Operations bij Carglass, oogstte de schadeservice waardering bij de eindgebruiker vanwege het digitale klantproces, de snelheid, flexibiliteit en scherpe prijs. “Het volume autoschades dat wij verwerken, blijft echter achter ten opzichte van onze verwachtingen. Hierdoor rendeert onze kleine autoschadeservice onvoldoende. Wellicht speelt de psyche van de Nederlandse consument een rol, die ons toch primair als ruitspecialist blijft zien. Feit is dat de beoogde groei in aantal klanten en winstgevendheid niet is uitgekomen. En we hebben niet het vooruitzicht dat het in 2020 beter zal gaan.”

De herstelservice voor kleine autoschades heette oorspronkelijk Carmetics en wordt aangeboden in 24 vestigingen van Carglass. Medewerkers die zich met deze dienst bezighouden – monteurs, planners, offerteteam – worden zo veel mogelijk herplaatst binnen het bedrijf. Het gaat om circa veertig mensen. Carglass is met de OR en vakbonden in gesprek over degenen die niet kunnen blijven. Hen wordt een ‘sociale begeleidingsregeling’ geboden.

NPS

Mes zegt een dubbel gevoel over te houden aan het project waaraan hij vanaf het begin leiding gaf. “Jammer dat we er niet in geslaagd zijn om het blijvend van de grond te tillen. Maar er is wel in korte tijd een nieuw initiatief in de markt gezet en operationeel gekregen. Dat we een NPS-score van maar liefst 77 hebben voor schadeherstel vind ik een groot compliment waard.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *