Congres schadeherstel in teken van veiligheid

Kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders verzorgt op 5 maart een congres over schadeherstel. Meer in het bijzonder: over het thema ‘veiligheid’, belicht vanuit diverse invalshoeken.

Over de kwaliteit van complex herstelwerk staan twee kampen al geruime tijd pal tegenover elkaar: degene die zweren bij merkerkenning en degenen die ook de universele hersteller omarmen. Wat ze delen is de zorg over de veiligheid van inzittenden. Hoe garandeer je die?

De aftrap van het congres komt van Gerben Batstra, Director Customer Service van Volvo Nederland. De Zweedse fabrikant is hét merk dat veiligheid als usp heeft. Arno Onink (directeur-eigenaar Trend-Rx) geeft een sneak preview van zijn onderzoek naar de impact van elektrificatie. Paul Dietz (Divisiemanager Toezicht en Beoordeling bij de RDW) maakt duidelijk waarom de organisatie zich zorgen maakt over herstel van zware en complexe schades. Ellen Berends – in dienst bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid – is medeauteur van een rapport over ADAS. Ze kwam met opmerkelijke conclusies. Uitsmijter is Jan Lammers, autocoureur en directeur van de Grand Prix Nederland. Op twee maanden van de start maakt hij de tussenbalans op.

Het congres Autoschadeherstel: Veiligheid gegarandeerd? vindt donderdag 5 maart plaats op Landgoederij, Bunnik, aanvang 15:30 uur.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

2 reacties op “Congres schadeherstel in teken van veiligheid

  • 18 februari 2020 om 17:57
    Permalink

    Leuk detail bij frontschades..als het originele koelpakket volledig bestaat uit gesoldeerde of zo u wilt gebakken koellichamen, dan is de weerstand bij schade wat groter dan bij mechanisch samengestelde koelblokken. Het kan in een uiterst geval net dat beetje zijn wat lichamelijk letsel kan voorkomen. Bij de berekeningen van autofabrikanten wordt het koelpakket meegenomen als energie opnemende weerstand.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2020 om 10:18
    Permalink

    Mooie inhoudelijke reactie, Teunis, waarvoor dank! Zeg je hiermee indirect niet dat zo’n systeem na service of schadeherstel een lagere weerstand kan bieden dan het originele pakket zou doen bij schade?

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *