Merken nemen schadeherstel over

Tijdens het onlangs gehouden schadeseminar in Bunnik presenteerde Bovag de resultaten van een enquête onder stakeholders en gaf de Strategieboerderij toelichting bij een verkenning van de schadeherstelbranche in opdracht van Van Mossel Autoschade Groep. Anderzijds was het seminar het startpunt van een strategisch onderzoek dat onderzoeksbureau Roland Berger de komende maanden gaat doen naar de branche. In alle gevallen was één beeld duidelijk: de branche gaat krimpen. Maar nu echt.

Wie al langer meeloopt in autoschadeherstel heeft het al vaker gehoord: er is overcapaciteit, er komt een shake-out onder schadeherstelbedrijven, in de toekomst wordt er niet meer gebotst en allerlei variaties hierop. Relatief nieuw in de discussie over de hervorming van de sector is de rol die merkerkenning gaat spelen.

Merkerkenning

Voorzitter van de Bovag-afdeling Schadeherstel Toine Beljaars kondigde zichzelf aan als het voorprogramma van het seminar. Hij mocht de resultaten presenteren van een eerste onderzoek onder meer dan tweehonderd stakeholders van Bovag. Hoe zien zij de situatie en wat verwachten zij? De niet geheel onverwachte conclusie daarvan was dat bij zowel schadeherstelbedrijven (dealergelieerd én onafhankelijk) als het merkkanaal en verzekeraars de verwachting is dat schadeherstel onder merkerkenning sterk zal toenemen. Uiteraard leeft dat sentiment in het dealerkanaal meer dan bij de onafhankelijke schadeherstelbedrijven. Opvallend is verder dat verzekeraars merkerkenning nog niet als eis stellen om opgenomen te kunnen worden in een sturingsprogramma. Merkerkenning wordt door verzekeraars wel als belangrijk geacht op grond van onder andere de complexiteit van de auto en kwesties van aansprakelijkheid.
toine2
Toine Beljaars: “De verwachting is dat 95 procent van de merken eind 2018 een programma voor merkerkend schadeherstel heeft. Dat zijn overwegend internationale programma’s, vertaald naar de Nederlandse situatie, waar we meer universeel schadeherstel kennen. In het buitenland is schadeherstel vaak meer dealer gelieerd.”
  Tussen neus en lippen door gaf Beljaars nog een heldere definitie van merkerkenning: de afgifte van een licentie aan de dealer door de importeur in samenwerking met het schadeherstelbedrijf. “Het is dus niet zo dat een fabrikant rechtstreeks een erkenning afgeeft aan de schadehersteller.” Dat de importeur bepaalt wie een merkerkenning krijgt, maakt de zaak juridisch en economisch bijzonder complex. Beljaars: “Wij gaan ons goed in dat onderwerp verdiepen. De eersten met wie we daarover praten zijn natuurlijk de importeurs en de verzekeraars. We zeggen nog niet dat dingen niet mogen, maar als deze ontwikkeling doorzet, dan zou de wet op de mededinging wel eens grenzen kunnen gaan stellen.”

Decimering

Een ontwikkeling die in ieder geval gaat plaatsvinden, als je het Ivonne van der Horst van de Strategieboerderij vraagt, is dat het aantal schadeherstelbedrijven rond het jaar 2030 tot een tiende zal zijn teruggedrongen. “De auto wordt veiliger en er komen minder schades. De sector krimpt tot zo’n tweehonderd grote safety-fabrieken in het jaar 2030.”
Ivonne van der Horst: “In de periode tot 2025 zal de omzet met 30 procent krimpen. Die krimp raakt niet ieder bedrijf even hard. Vernieuwers en vroege volgers zullen een voorsprong nemen en relatief minder krimpen, andere meer. Hier liggen geen notariële berekeningen aan ten grondslag; het is een verwachting die is gebaseerd op de aanname dat door moderne technologieën botsingen bij lage snelheden, en dat zijn de meeste, in de toekomst te voorkomen zijn.”
Ivonne van der Horst: “In de periode tot 2025 zal de omzet met 30 procent krimpen. Die krimp raakt niet ieder bedrijf even hard. Vernieuwers en vroege volgers zullen een voorsprong nemen en relatief minder krimpen, andere meer. Hier liggen geen notariële berekeningen aan ten grondslag; het is een verwachting die is gebaseerd op de aanname dat door moderne technologieën botsingen bij lage snelheden, en dat zijn de meeste, in de toekomst te voorkomen zijn.”
  De Strategieboerderij deed een toekomstverkenning in opdracht van Van Mossel Autoschade Groep, die nu al voorsorteert op die ontwikkeling. Schaalvergroting is namelijk de enige manier om te overleven, als je het Van der Horst vraagt. Immers, alleen dan is het mogelijk om de hoge investeringen te kunnen doen in equipment en personeel die de moderne auto’s vereisen. Schaalvergroting is ook noodzakelijk om de juiste technische specialisten aan je bedrijf te kunnen binden en om routine op te bouwen. “Als je één keer in de maand een Audi A8 binnen krijgt, mis je de vaardigheid om die auto op een kostenefficiënte manier te kunnen herstellen.” Menig schadehersteller in de zaal zal geschrokken zijn van deze boodschap. Is er dan niets wat zij kunnen doen? Doe aan zelfreflectie en maak een plan, raadt Van der Horst hen aan. En dat vereist onder meer strategisch ondernemerschap.

Onderzoek

René Seyger van onderzoeksbureau Roland Berger ten slotte begon zijn bijdrage met slecht nieuws voor de aanwezige schadeherstellers: “Ik ben het enorm met de voorgaande spreker eens. U zit in een race to the bottom. U werkt in een extreem geprofessionaliseerde wereld, die bovendien enorm geconcentreerd is. Dat vereist dat u als ondernemer keuzes moet maken. Wie niet gaat kiezen, gaat het moeilijk krijgen.”
rene
René Seyger over merkerkend schadeherstel: “De OEM’s hebben partners nodig. Ze kunnen niet alles zelf, omdat ze het geld nodig hebben om te kunnen investeren. Maar samenwerking gaat wel op hun voorwaarden. Je stapt dus een systeem binnen waaraan je je zult moeten conformeren. Het systeem bevechten, dat zou ik niet doen. Ik zou de keuze maken, de kosten maken en je businessmodel erop aanpassen. Wie het straks als eerste voor elkaar heeft, behoort tot die tweehonderd bedrijven die overblijven.”
  Om erachter te komen welke opties de schadehersteller heeft, gaat Roland Berger samen met Bovag de komende periode onderzoeken. Ze gaan de komende tijd met partijen in gesprek en verwachten in het najaar bij een volgend seminar de resultaten te kunnen presenteren. Een aantal keuzes, zoals die voor low cost of klanttevredenheid, presenteerde Seyger alvast om een en ander “te laten landen” bij de aanwezigen. frank-ruygrok

FRANS GAAT, FRANK KOMT Het schadeseminar was tevens het moment waarop de schadeafdeling van Bovag Frank Ruygrok voorstelde als opvolger van Frans Kragten, die samen met voorzitter Toine Beljaars in 2015 aan de wieg stond van Bovag Schade. Frank Ruygrok heeft een verleden bij Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, maar was tot voor enkele weken eerder nauwelijks bekend met de schadebranche. “De afgelopen weken heb ik nauw samengewerkt met Frans voor een hele goede overdracht en heel veel bijgeleerd. Ik kijk ernaar uit om een mooie invulling aan mijn rol te gaan geven.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2977 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters