Ook schadeherstelbedrijf wordt complexer

De steeds complexere technologieën in moderne personenauto’s stellen aangepaste eisen aan de inrichting van de schadeherstelwerkplaats. Lammert de Boer van het Duitse L.A.C. CAD Service uit Neuss adviseert schadeherstelbedrijven daarbij. “Net zoals de moderne personenauto vol zit met nieuwe technologieën, zo is het schadeherstelbedrijf een complexere organisatie geworden, niet in de laatste plaats op de werkvloer.”

Lammert de Boer aan tafel met Rien Boschman (links), eigenaar van Autoschade Van Dijk uit Boven-Leeuwen. Bij Autoschade Van Dijk moet een grote verbouwing plaatsvinden die de huidige 850 vierkante meter van de werkplaats met ongeveer 50 procent vergroot. Ook moet een nieuwe spuitcabine worden ingepland en mede daardoor de routing geoptimaliseerd.

Lammert de Boer is geboren Fries, maar werkzaam in het Duitse Neuss (30 minuten vanaf Venlo. Hij kent de schadeherstelwereld als zijn broekzak. Als het gaat om nieuw- of verbouwplannen voor een schadeherstelbedrijf of schadeafdeling bij een dealer vertaalt de zelfstandig en bovenal onafhankelijk adviseur en CAD-specialist de wensen van de werkplaatsvloer naar een concreet plan van aanpak. Dat doet hij (sinds 1997) niet alleen in de Benelux, maar ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Mede daardoor kan hij verschillende ervaringen en inzichten combineren. “Mijn doel is de ondernemer in de vroege planfase met onze know-how te ondersteunen bij het in kaart brengen van de meest optimale routing binnen en buiten zijn nieuwe dan wel bestaande schadeherstelbedrijf. In plaats van eerst allerlei teksten te produceren, werk ik bij het eerste gesprek al aan het ontwerp. Ik werk graag met mijn notebook op locatie. Tijdens het gesprek zet ik dan al een eerste tekening op het scherm, zodat de klant direct het resultaat van mijn vertaling van zijn wensen en gedachten kan zien. Daarbij probeer je met alle achterliggende ervaring voor die potentiële klant de beste oplossing voor zijn vraagstelling te creëren. De klant heeft uiteraard zijn niet onbelangrijke inbreng en dito wensenpakket. Het kan zijn dat hij gaat voor het realiseren van maximale efficiency. Dat zijn keuzes die een ondernemer of betreffende manager zelf maakt. Ook is het altijd belangrijk om het personeel bij de plannen te betrekken. Op de werkvloer leven ideeën waarvan het belang nogal eens wordt onderschat. Als ik die basis heb, dan pas ik eventueel speciale wensen in. Verder kijk ik bijvoorbeeld aan de hand van het werkaanbod naar de huidige en toekomstige invulling van de organisatie. Ook het type werkaanbod, nu en op termijn, is belangrijk. Daarna lever ik een compleet plaatje van het toekomstige schadeherstelbedrijf en kan de klant daarmee met zijn architect om de tafel. Die volgorde ervaar ik als belangrijk, omdat het architecten vaak ontbreekt aan de specifieke kennis wat betreft de meest praktische dan wel meest efficiënte inrichting van een schadeherstelbedrijf.”

Checklist

“Door die toch wel directe manier van werken, kan wik al in het begin van het adviestraject, dan wel bouwproces aan de hand van die eerste digitale schetsen al snel een aantal conclusies trekken. Passen de wensen van de klant wel in het nieuwe of bestaande pand, of – niet onbelangrijk – in het budget? Past het ideale nieuwbouwpand wel op de vaak al aangekochte kavel? En als het om een bestaand pand gaat, is het relevant of er ruimte is dan wel fysiek uitgebreid kan worden middels een uitbouw. Hoe duurzaam is het plan? Is het wel toekomstbestendig als je naar de marktontwikkelingen kijkt? Kortom: hoe sneller je je dit allemaal realiseert, des te kleiner is de kans op een mismatch tijdens de bouw.


‘In Duitsland worden onderdelen vaker dan in Nederland vervangen in plaats van hersteld. Met de complexiteit van vandaag zou die trend ook in Nederland gewoon kunnen gaan worden.’


Belangrijk is ook hoe je naar de toekomst kijkt, niet de makkelijkste opgave overigens. Niet iedere ondernemer of manager heeft een duidelijk beeld voor de langere termijn, terwijl je een investering wel voor meerdere jaren doet. Natuurlijk, momenteel leven en werken we in een periode waar de toekomst best ongewis is. Hoe los je dat op? De klant krijgt van mij een uitgebreide checklist. Dat kan voor of nadat ik de eerste gedachten in een mogelijk nieuwe werkvloer heb vertaald. Dan volgt vanzelf een dialoog en komen we door te brainstormen weer een paar stappen verder.”

Internationaal

Met zijn ervaring van over de grens ziet De Boer ontwikkelingen die op den duur ook in ons land zouden kunnen gaan spelen. “In Nederland worden veel meer onderdelen hersteld dan in Duitsland. Duitse schadeherstellers kiezen vaak voor vervanging van het beschadigde deel. Mede daardoor liggen de uurtarieven in Duitsland hoger dan in Nederland. Met de complexiteit van vandaag zou die trend ook in Nederland gewoon kunnen gaan worden. Die keuze heeft overigens grote invloed op de inrichting van je werkplekken en bijvoorbeeld ook op de onderdelenlogistiek.”
Zijn werk in het buitenland blijft ook bij Nederlandse opdrachtgevers niet onopgemerkt. “Lakfabrikanten of leveranciers van spuitcabines dan wel werkplaatsapparatuur vragen me soms of ik een potentiële investering in een nieuw of te verbouwen pand eens wil bekijken. Daarnaast heb ik gelukkig veel tevreden klanten en dus krijg ik mijn klanten ook via het belangrijke circuit van de mond-tot-mondreclame.”

Vroeger en nu

Lammert de Boer: “De complexiteit van de schadewerkplaats is het best toe te lichten aan de hand van een vergelijking tussen vroeger en nu. Kort door de bocht gezegd ging het vroeger om een aantal basisvoorwaarden: werkplekken van 3,5×5 meter, een spuitcabine, een goede (stof)afzuiging door het hele bedrijf, veel perslucht en een lakhok. Vandaag de dag is de situatie een stuk complexer, met werkplekken van 4×6 meter voor de voorbereiding, werkplekken van 5×7 meter voor het zwaardere (plaat)werk, wandafzuiging, één of meerdere spuitcabines van 8×5 of 9×5 meter, vaak met een hefbrug, één of meerder werkplekken voor spot repair, een diagnosewerkplek inclusief diagnoseapparatuur, uitlijnen en ADAS-kalibratie, een werkplek voor ruitvervanging, een wasplaats, ledverlichting op de werkplekken, een werkplaats die is voorbereid voor digitale werkprocessen et cetera. Kortom: de wensenlijst is complexer en een stuk langer, net als de kans op inefficiëncy.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

2 reacties op “Ook schadeherstelbedrijf wordt complexer

  • 9 juli 2021 om 12:35
    Permalink

    Technologie gaat sneller en sneller…
    Ik vraag me af of er al een ADAS werkplek inrichting wordt meegenomen in dergelijke plannen.
    Een plek waar “conform OE” gewerkt kan worden m.b.t. het af stellen van ADAS. Vlakke (bijna) waterpas vloer, verlichting, data verbindingen, equipment, en uiteraard vak kennis.
    Bv in Duitsland is er al een certificaat (TUV/ Dekra) nodig voor adaptieve koplamp afstel werkplek.
    Wanneer de ADAS APK komt, ook na schade, dan zullen m.i. ook hier eisen aan gesteld gaan worden!
    Ik zie in deze een logische combinatie met bv een EV werkplek. (veilig stellen van werkzaamheden aan hoogspanning voertuigen)

    Beantwoorden
  • 29 september 2021 om 12:15
    Permalink

    Beste Engelbert,

    Indien de klant een ADAS-werkplek wenselijk vindt, dan wordt daarvoor een ruimte van minimaal 9 x 5 meter op de tekening gereserveerd. Deze combi-werkplek kan tevens gebruikt worden voor onder andere schadeanalyse, ruitvervanging, afhandeling gerepareerd voertuig, remtester, reparatie kleine deukschades.

    Hartelijke groet,
    Lammert

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *