Pricewise: verzekering via dealer stuk duurder

pricewise-chartEen autoverzekering via de merkdealer kan zo maar 709 euro per jaar duurder uitvallen dan een vergelijkbaar alternatief van een andere verzekeraar. Daarnaast ‘sturen’ deze verzekeringen de auto-eigenaar voor elke reparatie naar de merkdealer. Wordt de auto gerepareerd bij een andere dealer, dan kan het eigen risico voor de klant oplopen tot vijfhonderd euro. Ook geldt de nieuwwaarderegeling bij merkverzekeringen alleen als de verzekerde voor dezelfde auto kiest bij zijn huidige merkdealer. Tot slot kan een consument volgens Pricewise bij de merkdealer niet altijd terecht voor objectief advies over welke autoverzekering het best bij de bestuurder en de nieuwe auto past.

Dezelfde dekking

Pricewise vergeleek de verzekeringspremies en polisvoorwaarden voor (bijna) gloednieuwe auto’s van Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Peugeot, SEAT, Škoda en Volkswagen. Uitgangspunt was een 38-jarige bestuurder uit Diemen met vijf schadevrije jaren die tot twaalfduizend kilometer per jaar rijdt. Vergelijkbare verzekeringen werden geselecteerd op basis van ‘geen eigen risico bij schade’ (bij aangesloten herstelbedrijf) en een ‘nieuwwaarde-/aanschafwaarderegeling’ van minimaal drie jaar.

Bij de vergelijking zijn online verzekeraars (zonder tussenpersoon) genomen als uitgangspunt. Pricewise biedt zelf geen verzekeringen aan maar vormt wel een podium voor andere partijen, zoals Inshared. Zo blijkt uit het overzicht dat een allrisk-regeling via de merkdealer voor een Volkswagen Polo 74 procent duurder is dan een vergelijkbaar product via Inshared. Hetzelfde geldt voor een nieuwe Seat Arona en Mercedes-Benz A-Klasse. Bij de laatste valt 709 euro per jaar te besparen door niet te kiezen voor de allriskverzekering van Mercedes zelf. De eigenaar van een Škoda Rapid Spaceback uit 2018 kan jaarlijks 323 euro goedkoper uit zijn door de dealer te mijden bij het afsluiten van de verzekering.

Schadesturing

Pricewise stelt dat bij merkverzekeringen de autobezitter meestal ‘verplicht’ is om de reparatie te laten uitvoeren bij een merkdealer. “Gaat hij naar een andere autodealer, dan moet hij vaak flink extra eigen risico betalen.” Vooral bij Mercedes kunnen de reparatiekosten zo flink oplopen: bij een niet-Mercedes-herstelbedrijf betaalt de schadeklant tien procent van het schadebedrag. “De verkoopmarges in de autowereld zijn flink gedaald de afgelopen jaren”, zegt directeur Hans de Kok. “Dus moeten dealers het steeds meer hebben van extra’s – zoals verzekeringen – maar vooral van service, onderhoud en schadeherstel.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar