Een groep experts die zich heeft gebogen over retrofit maatregelen bij oudere diesels heeft vrijdag de gemoederen in Duitsland nog verder verhit. In haar slotrapportage gaf ze aan dat de prijzen voor technische aanpassingen van diesels variëren tussen de drie- en elfduizend euro. 

Op het ministerie van Milieu is met ergernis gereageerd op de bedragen, aangezien die de betaalbaarheid van zo’n ingreep vrijwel onmogelijk lijken te maken. Zelf gaat het departement uit van duizend tot maximaal drieduizend euro per voertuig.

Frankfurt

Bondskanselier Merkel heeft meerdere keren aangegeven dat ze eind september een beslissing neemt over een eventuele ingreep-achteraf bij oudere diesels. Vooruitlopend daarop vinden voor en achter de schermen verhitte politieke discussies plaats. Aanleidingen zijn er bijna dagelijks. Zo gaat op last van een bestuursrechter in navolging van Hamburg en Stuttgart ook in Frankfurt de diesel aangepakt worden. Komend jaar mogen per 1 februari eerst de Euro 4 en per 1 september de Euro-5 diesels de stad niet meer in. Verschil met de maatregelen in beide andere grote Duitse steden is dat het verbod in Frankfurt ook geldt voor veel jongere diesels. Ook strekt de bestuurlijke ingreep, afgedwongen door een Duitse milieuorganisatie, veel verder dan slechts enkele straten in het centrum. Bovendien zijn ook bussen de klos.

Bedenkelijk

“Discriminatie van dieselrijders, autobedrijven en hun klanten”, zo typeert voorzitter Karpinski van de Duitse brancheorganisatie ZDK het jongste dieselverbod.  Hij spreekt van “een uiterst bedenkelijk” oordeel en een “buitenproportionele ingreep in de eigendom en mobiliteit van inwoners, forenzen en winkeliers.” Volgens het ZDK is op de lange termijn technische aanpassing van diesels de beste oplossing. Daar dringt ze al twee jaar op aan. “Een inrijverbod is snel uitgesproken. Maar de effecten op honderdduizenden dieselrijders en talloze autobedrijven in Frankfurt zijn dramatisch.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties