Aftersalescongres: digitaliseren doe je samen

Digitale transitie ontstaat vooral samen met andere partijen in de keten – liever nog: binnen een platform. Die conclusie trok hoofdredacteur Jos Veldhuisen van Aftersales Magazine vanmiddag in zijn marktanalyse op het 8e Nationaal Aftersalescongres.

Digitalisering is op zichzelf niet nieuw, ze maakt al tientallen jaren deel uit van het dagelijks leven. Maar de technologische ontwikkelingen van nu, en de mogelijkheden om digitalisering overal door te voeren, creëren een ‘internet of cars’. Ze maken de transitie noodzakelijk voor wie naar een nieuw verdienmodel wil toewerken. “Doe je het niet, dan doen anderen het wel. Ben je geen onderdeel van de digitale transitie, dan betekent dat hoogstwaarschijnlijk op termijn geen plekje op het nieuwe speelveld.”

Klant delen

Belangrijk om te beseffen is volgens Veldhuisen dat transitie geen soloactie is maar samenwerking vergt. “Iedereen wil de klant bezitten, maar de klant délen is een betere optie. Daarom zul je binnen de keten je partners zorgvuldig moeten kiezen. In het merkgebonden kanaal gebeurt dat momenteel wat slimmer dan in het onafhankelijke kanaal.”

Het universeel autobedrijf kijkt voornamelijk naar onderhouds- en reparatiedata, bestemd voor de miljoenen servicebeurten en apk’s in ons land, niet naar data op het gebied van diensten. Ook wordt in dit deel van de branche veel meer gedacht op individueel bedrijfsniveau. “Voor een nieuw en toekomstbestendig verdienmodel zul je toch echt een bredere opstelling moeten kiezen”, betoogde Veldhuisen. “Alleen samenwerking leidt tot een concurrerend serviceplatform waar de klant zich aan zal willen verbinden. Want daar gaat het uiteindelijk alle partijen binnen zo’n samenwerking om; de klant met de euro’s in de portemonnee.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *