AllParts voortvarend van start

Onder de nieuwe naam AllParts wilde Group Auto Nederland zijn grossiersnetwerk een groter onderscheidend vermogen in de markt geven. Na enkele maanden blijkt die ombouw meer dan voortvarend te zijn aangepakt.

Vrijwel alle onafhankelijke grossiers van GroupAuto Nederland nemen deel in de nieuwe gezamenlijke formule AllParts. Slechts vier grossiers doen, om individuele redenen, niet mee en stappen uit het samenwerkingsverband. Met een nieuwe, opvallende huisstijl, zichtbaar op grossierspanden, bezorgauto’s, online en werkkleding, straalt AllParts krachtig de eenheid van de grossiersformule uit, maar volgens directeur Freek Blekxtoon is AllParts veel meer dan een nieuwe huisstijl. “We willen en zullen ons op meerdere fronten nadrukkelijker en actiever laten zien”, zegt Blekxtoon.

Derde netwerk

Het nieuwe uiterlijk werd in relatief korte tijd door een aanzienlijk deel van de aangesloten grossiers geadopteerd. “Het is noodzakelijk om ons te onderscheiden in de door voortgaande schaalvergroting veranderende onderdelenmarkt”, legt Blekxtoon uit. “De laatste jaren hebben we allerlei familiale grossiers overgenomen zien worden door tot nu toe twee van origine Amerikaanse concerns met veel beurskapitaal. Hun verkoopvestigingen zullen naar verwachting een uniforme en daardoor in de markt meer zichtbare uitstraling krijgen. Met AllParts willen we daarop voorsorteren door met onze onafhankelijke grossiers een nationale zichtbaarheid te realiseren. Onze grossiers hebben daartoe hard gewerkt en een mooi staaltje eensgezindheid en slagkracht laten zien. Hiermee nemen en houden we het initiatief. Wij tonen daarmee aan dat we sowieso het derde netwerk zijn, met als onderscheidende boodschap dat wij pertinent onafhankelijk willen zijn en blijven.” 

Onafhankelijk

“De AllParts formule is van onszelf, en wij draaien zelf aan de knoppen. Wij bepalen zelf ons beleid. Dat maakt het verschil. Met onze leden maken we zelf de keuzes ten aanzien van het te voeren assortiment, vullen we zelf de prijsproposities in, ontwikkelen we eigen diensten, hebben we onze eigen marketingconcepten en gaan we over onze eigen promoties en het actiebeleid. Die onafhankelijkheid is onze succesfactor en zal dat in de veranderende markt met steeds meer competitieve druk, ook blijven. Zelfstandigheid is 100 procent ons DNA.” 

Is er in de onderdelenmarkt nog wel ruimte voor groei? Blekxtoon: “We verwachten dat er door onze nieuwe positionering ook andere zelfstandige grossiers, al dan niet behorend bij een ander netwerk, getriggerd zullen worden om zich bij ons aan te sluiten. Onze nadrukkelijke keuze is om in alle gezamenlijkheid onafhankelijk te blijven. We nodigen andere sterke ondernemers dan ook van harte uit om mee te doen. Wij willen ze er graag bij hebben, want hoe meer zelfstandige grossiers de krachten bundelen, des te sterker we staan. Zo vormen we dan het enige grossiersnetwerk dat niet in een formule zit die van een leverancier is, zoals bij LKQFource, Alliance Automotive Group of AD Nederland/Doyen het geval is. Zie ons als de Coop-supermarkten tussen de winkels van Jumbo en Albert Heijn”, aldus Blekxtoon.

Merkenaanbod

Uit de naam AllParts mag je concluderen dat elk onderdeel beschikbaar is. Hoe is dat te realiseren? Freek Blekxtoon: “Als je onderdeel van een bepaald distributienetwerk bent, committeer je je aan hun merkenbeleid. Dat is logisch, maar het beperkt je wel in je aanbod. Bovendien loopt dat aanbod parallel aan dat van de eigen vestigingen van die grote distributeurs. Dat wil niet zeggen dat je geen zakelijke relatie met deze distributeurs kunt onderhouden, wat we dan ook zeker doen. Dat de meeste van onze ondernemers geen franchisenemer willen worden van hun regionale en lokale concurrent, laten ze zien door een onderscheidend aanbod. Daarvoor bieden ze naast de eventuele afspraken met distributeurs ook een extra breed merkenaanbod onderdelen. Dat kan omdat we afspraken hebben gemaakt met onderdelenfabrikanten die niet aan de grote distributeurs leveren en via ons netwerk hun beschikbaarheid op de Nederlandse markt willen blijven garanderen.”

Allround

De AllParts-grossier is daarmee bij uitstek de partner voor het universele autobedrijf dat een specifiek merk filter, remdeel of lager wil hebben, maar dat is niet het enige, aldus Blekxtoon: “Behalve producten en formules zet AllParts ook in op trainingen en ondersteuning via bijvoorbeeld DiagnoseXpert, op het gebied van elektrische mobiliteit, ADAS, connectiviteit, pass thru, noem maar op. Daar staat AllParts ook voor: een vlag die de lading echt dekt. De dynamische start van AllParts betekent nu al dat zich nieuwe potentiële partners melden, zowel mogelijke fabrikanten en leveranciers als grossiers.” 

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1638 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *