AutoFirst gaat volgende groeifase in

Binnen de portfolio aan werkplaatsconcepten die LKQ Fource en zijn Full Fource-partners ondersteunen, neemt AutoFirst een belangrijke plek in. De formule heeft namelijk de ambitie om een Europese speler te worden. Dat gezegd hebbende is AutoFirst juist een formule die de ondernemer veel biedt voor een eigen, lokale aanpak.

Hans Wolsheimer: “Kiezen voor een werkplaatsconcept en in ons geval voor AutoFirst, doe je vooral om de noodzakelijke marketingactiviteiten, waaronder social media, op een professionele manier georganiseerd te krijgen.”

Rogier Roet, na vijf jaar betrokkenheid bij AutoFirst sinds kort als landelijk formulemanager verantwoordelijk voor het werkplaatsconcept, legt uit dat die lokale positionering de kern vormt van het concept. “Het betreffende autobedrijf moet hét aanspreekpunt zijn voor de werkplaatsklant, zowel de consument als het lokale mkb: deskundig, persoonlijk en warm. Het lijken open deuren, maar het betekent in wezen niets meer of minder dan dat het autobedrijf dicht bij de klant moet staan en zich moet inzetten voor een optimale klantbeleving. Dat versterken we ook met campagnes als Family First en MamaFirst.”

Actiekrant

In ons land zijn er momenteel 146 autobedrijven bij het concept aangesloten. De groei van het netwerk is mede door de pandemie vertraagd, maar staat nu aan het begin van een volgende groeifase, die tegelijkertijd een verdere professionalisering van AutoFirst moet betekenen. “We willen vooral de vindbaarheid en de zichtbaarheid van de lokale AutoFirst-onderneming nog verder vergroten en versterken. Daarbij geloven we dat de marketingaanpak weliswaar een overkoepelende en nationale taak heeft, maar je je juist met lokaal maatwerk onderscheidt. AutoFirst houdt ook in 2022 de huis-aan-huiskrant. Deze is dit jaar sterk verbeterd, meer gericht op branding en voor het eerst landelijk verspreid.”

Online

“Daarnaast hebben we veel werk besteed aan het vergroten van de naamsbekendheid, onder andere via landelijke radio-campagnes en continue inzet van social media. Bij die laatste activiteit is er overigens ook een duidelijke maatwerkcomponent aanwezig. Speerpunt in de campagnes blijft de positionering als het familiale en op maximale serviceverlening gerichte autobedrijf. Daarnaast zijn onze klanten zelf online actiever geworden als onderdeel van de digitale maatschappij. Het is daarom ook belangrijk voor een AutoFirst-ondernemer om de online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Het komende jaar zullen we met onze marketingactiviteiten daar flink in blijven investeren.”

Uitbreiding netwerk
AutoFirst is begonnen als een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse automaterialengrossiers Koskamp, Heuts en Rijsbergen. De laatste twee zijn inmiddels onderdeel van LKQ Fource en Koskamp is partner van de onafhankelijke grossiersvereniging Vrooam. AutoFirst is sinds vorig jaar een landelijke stichting, waarin zowel Vrooam als LKQ Fource ervoor hebben gezorgd dat AutoFirst inmiddels ook in België (85 deelnemers) en Frankrijk (35 deelnemers) actief is en streeft naar uitbreiding in de komende jaren.

Abonnementen

“In het eerste kwartaal van 2022 zal het nieuwe, landelijke, online AutoFirst-platform worden gelanceerd. Daarna volgt in het tweede kwartaal een uitgebreide upgrade van de deelnemerswebsites. Daarmee zullen we online weer de nodige stappen kunnen zetten. Er wordt tevens hard gewerkt aan een portfolio aan mobiliteitsdiensten die we willen aanbieden aan de klanten van de AutoFirst-bedrijven. Een van de speerpunten voor AutoFirst blijft de mobiliteitsgarantie of pechhulp die de garagist na een onderhoudsbeurt afgeeft. Dit is een geweldig loyaliteitsinstrument, dat ervoor zorgt dat een consument ondanks de verruimde apk- en service-intervallen jaarlijks zijn onderhoud komt laten plegen.”

Vrijheid

Leasemaatschappijen sturen hun klanten voor onderhoud steeds vaker naar een universeel autobedrijf. Is AutoFirst daar een potentieel netwerk voor? “Het bedienen van de zakelijke markt is voor een aantal AutoFirst-ondernemers zeker een wens. Wij bieden dit middels een samenwerking met Lease Service Partner, dat als een ad-on-activiteit door de AutoFirst-ondernemer kan worden gekoppeld aan zijn bestaande aftersalesactiviteiten. Dat geldt ook voor het recent geïntroduceerde EV-concept Moobi (zie pagina 53), wat vanaf 1 januari naast Edge Mobility als vrije keuze voor de AutoFirst-ondernemers beschikbaar komt. Wie denkt dat het bij zijn of haar onderneming past en voldoet aan de voorwaarden, kan zich hiermee extra profileren.


Het AutoFirst-bedrijf moet dicht bij de klant staan en zich inzetten voor een optimale klantbeleving.


Privé lease is eveneens beschikbaar voor de AutoFirst-garagist. “Wij denken dat privé lease belangrijk is en zetten ons daar nationaal voor in. De optie is belangrijk om de klanten aan je werkplaats gebonden te houden, ook al kiezen zij voor een lease-oplossing.”

9,1

Omdat een lokale AutoFirst-ondernemer dichtbij zijn klanten staat, vertaalt zich dat in een hoge klanttevredenheid. “Wij zijn trots op de 9,1 gemiddeld die consumenten AutoFirst via Klantenvertellen.nl geven. Dat verplicht ons tegelijkertijd om ons uiterste best te blijven doen.”

Autobedrijf Bikker in Noordeloos is een mooi voorbeeld van een actieve en gemotiveerde AutoFirst-deelnemer. Bedrijfsleider Hans Wolsheimer over AutoFirst: “Ten eerste denk ik dat een universeel autobedrijf met name veel marketingondersteuning kan gebruiken. De markt om ons heen verandert en dat merk je aan je klantenbestand. Dan moet je je ook met andere middelen richten op die klanten. Bovendien is het bijna een noodzaak om je bewerkingsgebied uit te breiden, ook al ben je een relatief kleine onderneming. Je presentatie en vindbaarheid op internet en de manier waarop je met je klanten via social media communiceert, zijn zaken waarover ondernemingen zoals wij nog veel te leren hebben. Bij een werkplaatsconcept wordt dat allemaal verzorgd, zeker bij AutoFirst, waar wij voor gekozen hebben. De belangrijkste reden daarvoor is dat AutoFirst past bij een lokaal opererende onderneming, waar bovendien de inbreng van de ondernemer wordt gerespecteerd en gewaardeerd.”

Bij foto: Rogier Roet: “In Nederland tellen we momenteel 146 aangesloten universele autobedrijven. Eind van dit jaar wordt de 150ste deelnemer verwacht. Na de groeifase tot 2020 hebben we, mede gedwongen door de pandemie, onze tijd gebruikt om AutoFirst voor te bereiden op een professionaliseringsslag, een fase waarin we alweer veertien nieuwe deelnemers mochten verwelkomen. In 2022 gaan we weer gas geven. Ik hoop dat we in 2025-2026 in Nederland een netwerk hebben opgebouwd van zo’n driehonderd deelnemers en dat we daarnaast mooie resultaten kunnen laten zien in België en Frankrijk.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1793 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.