Automechanika een compact feestje

Bezoekers van de Automechanika in Frankfurt moesten het wat betreft het aanbod aan equipment dit jaar met beduidend minder exposanten doen. Nog niet iedere fabrikant lijkt klaar te zijn voor deelname aan een internationale vakbeurs.

Wat ook al niet helpt de internationale beursvloeren te vullen is dat behalve de Automechnika ook de Autotechnica in Brussel, The Tire Cologne in Keulen, de Autopromotec in Bologna en de Equip Auto in Parijs allemaal dit jaar plaatsvinden. Budgettair moeten fabrikanten en internationale distributeurs nu eenmaal keuzes maken.

Niet alleen waren er minder standhouders in Frankfurt, ook waren er relatief veel kleinere stands van de wel aanwezige producenten en leveranciers. Digitalisering van de aftersales en de werkplaats werd zeker in de diverse seminars breed uitgemeten, maar was op de beursvloer in veel mindere mate terug te vinden. Onderstaand noteren we in ieder geval de ervaringen van een drietal equipmentdistributeurs uit ons land die in Frankfurt acte de présence gaven.

Hospitality

De reacties variëren van licht positief tot enigszins teleurstellend. De meesten hadden er duidelijk meer van verwacht. Het ontbreken van nieuws, was niet eens het grootste pijnpunt. In de moderne digitale wereld wordt een nieuw product direct gecommuniceerd. Er wordt niet gewacht op een beursmoment. Een nieuwe hefbrug, diagnoseapparaat of (de)monteermachine wordt geïntroduceerd op het moment dat het apparaat leverbaar is, soms zelfs al als het alleen nog maar op de tekentafel bestaat. Wat de Nederlandse representanten van diverse equipmentfabrikanten vooral minder waardeerden, was het feit dat hospitality de voorkeur leek te krijgen boven productpresentaties. Die trend vult nu eenmaal minder vierkante meters standruimte. Daarnaast is het voor veel fabrikanten en leveranciers van werkplaatsapparatuur onduidelijk hoe de afzetmarkten – investeringen door het autobedrijf – gaan reageren op alle economische doomscenario’s die over hen worden uitgestrooid.

Positief

Gelukkig zijn er ook ontwikkelingen die een positieve invloed kunnen hebben op de potentiële equipmentverkoop. De elektrificatie van het wagenpark is er een van, die leidt tot meer interesse voor en investeringen in hefbruggen, hefbrugkriks en met name verrijdbare hefplateaus voor EV’s. Die waren op diverse stands prominent aanwezig (zie ook pagina 39 e.v.). Dat gold ook voor ADAS-apparatuur. Die staat zeker bij leveranciers hoog op de agenda, maar autobedrijven zijn nog wat afwachtend. Schadeherstellers en een aantal dealernetwerken waren er snel bij. Ook de meer innovatief ingestelde universele autobedrijven investeerden in ADAS, maar daarna stokken de investeringen. “Dat we nu in economisch minder mooi weer lijken te komen helpt natuurlijk niet mee”, stelt Marcel Brünings, directeur van Overlander Werkplaatsinrichting uit Zeewolde “De investeringsbereidheid is best goed. Daarom ben ik gematigd positief voor komend jaar, want de aftersalesactiviteiten zijn cruciaal voor ieder autobedrijf en daar wil je up-to-date blijven.”

Airco

Bart Kamps, directeur van Explora en Maha, was eveneens minder gecharmeerd van het beperkte aanbod van werkplaatsapparatuur. “Zeker op het gebied van werkplaatsequipment wil de bezoeker kunnen voelen en ruiken; demo’s zien en vragen kunnen stellen aan de aanwezige techneuten. Wat mij opviel, is de groeiende diversiteit aan aircomachines in relatie tot de elektrische auto. Door de variatie van koelvloeistoffen heb je straks als autobedrijf wel drie tot vier verschillende machines nodig. Een universele machine, die alles kan, lijkt er namelijk niet te komen en is technisch ook complex.”


De elektrificatie van het wagenpark leidt tot meer investeringen in hefbruggen, hefbrugkriks en verrijdbare hefplateaus.


Directeur Arian van den Berg van Stokvis Equipment geeft Frankfurt uiteindelijk toch een voldoende. “Natuurlijk, er was merkbaar minder animo en waren er minder stands, maar over het algemeen heb ik toch voldoende aanknopingspunten kunnen vinden die me tevreden huiswaarts lieten gaan.”

Maakt hij zich geen zorgen om de investeringsbereidheid? “Ondanks een positieve eindspurt dit jaar maak ik me wel een beetje zorgen over de economische ontwikkelingen. We ervaren de wil om te investeren zeker, maar dan moet je als autobedrijf ook zeker weten dat je kunt investeren, want een investering wil je ook terugverdienen. Positief is hier toch de EV-transitie, want als autobedrijf – dealer en universele garage – wil je geen werkplaatsklanten weg hoeven sturen omdat je werkplaats niet op orde is. En ik ben ervan overtuigd dat we het komende jaar toch ook meer vraag naar ADAS-apparatuur zullen zien.”

Conceptmatig

Al met al was Automechanika een compact feestje, met toch de nodige contactmomenten. Wat velen niet hardop zeggen, maar wel denken is dat diverse fabrikanten zich af beginnen te vragen of een vakbeurs nog wel de manier is om zich te presenteren. Fabrikanten willen zich enerzijds laten zien, met name aan het internationale publiek, maar trekken aan de andere kant in de huidige opzet wel minder bezoekers. Dat betekent dat men zich conceptmatig aan zal moeten passen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *