‘Automonteur wordt ondergewaardeerd’

Hij had ooit een autobedrijf met acht werknemers. Gezondheidsredenen en moeilijke marktomstandigheden deden hem een aantal jaren geleden al besluiten zich alleen nog op de occasionhandel toe te leggen. Ongebonden aan welke club dan ook spreekt John Vorstenbosch vrijuit.

In de opvallende paarse huiskleur is het occasioncentrum van John Vorstenbosch aan de N279 in Heeswijk-Dinther moeilijk te missen. Met zo’n vijfhonderd occasions per jaar drijft het bedrijf voornamelijk op de verkoop van tweedehands auto’s. Behalve hijzelf en zijn vrouw Wilma werkt er nog één monteur. Er waren tijden dat dat wel anders was. “Ik had er acht lopen. Weet je wat het is? Automonteur is in Nederland het meest ondergewaardeerde beroep. Dat vind ik echt! Een automonteur verricht vakwerk, moet heel wat kennis hebben en is wel een paar dagen per jaar op cursus, maar het resultaat zie je niet. Van een metselaar kun je zeggen: ‘Die heeft dat muurtje mooi gemetseld’, maar het enige wat die hoeft te doen is wat specie en bakstenen op elkaar leggen. Bij autotechniek komt zoveel meer kijken, maar geen enkele klant zal zeggen: ‘Wat heb je die zuigers mooi vervangen’, of ‘Wat ligt die distributieriem er strak op!’ En wat is het uurloon van een metselaar? Vijftig euro. Dat vind ik nogal veel geld, als je ziet dat het autobedrijf niet veel meer vraagt. Kortom: ik ondervond weinig genoegdoening in het autobedrijf. En ik had wat problemen met de gezondheid, dus toen ben ik er helemaal mee gestopt. Tegenwoordig doe ik alleen nog reparatie en onderhoud voor de vaste klanten en voor het verkoopklaar maken van de auto’s.”

Specialismen

Die auto’s biedt John Vorstenbosch in een grote diversiteit aan. Je kunt er voor een paar duizend euro een veertien jaar oude Chevrolet kopen, maar ook een drie jaar oude Mercedes voor dik twintigduizend. De moderne technologie die daarin zit, is voor John Vorstenbosch geen probleem. “Dergelijke nieuwe auto’s krijgen we echt elke week binnen. We kunnen veel zelf. Met een diagnosetester zie je vrij snel wat eraan schort. Vervolgens kijken we op forums of iemand al eerder met zo’n probleem te maken heeft gehad. Je moet niet elke keer zelf het wiel proberen uit te vinden. En als het echt niet lukt, halen we een specialist erbij. Je kunt nu eenmaal niet alles zelf. Wat dat betreft denk ik dat het goed zou zijn als autobedrijven meer zouden samenwerken.”

Als er al problemen zijn met een geleverde auto lost John Vorstenbosch die zelf op. Hij staat zelf garant voor eventuele gebreken. “Een garantieverzekering? Daar doe ik niet aan. Zo’n verzekeraar moet daar ook weer aan verdienen, dus dan los ik het liever zelf op met de klant. In al die jaren heb ik misschien vijf keer een auto terug moeten nemen. Garageformules, daar doe ik ook niet aan. Ik ben RDW-erkend, maar verder nergens lid van. Ja, ik ben lid van de Rabobank.” 

Occasionhandel

Gezien de druk op de occasionmarkt haalt John Vorstenbosch zijn auto’s overal vandaan, ook uit het buitenland. “Ik heb contact met verschillende dealers in België, daar doe ik veel zaken mee, maar ik haal ook auto’s uit Frankrijk, Denemarken en een enkele uit Duitsland. Soms haal ik ze zelf, maar als het er meerdere zijn, laat ik ze op transport zetten. Mooie, frisse auto’s met een goede kilometerstand, daar is vraag naar. Dus je moet goed inkopen. Ik koop ook wel in voor autobedrijven, maar dan ben je je marge al gauw kwijt, dus het meeste verkoop ik aan particulieren. Kijk, een auto met vijf ton op de teller zal ik niet aan een particulier verkopen, maar wel aan een autobedrijf. Je moet het zo zien: voor alles is een markt, elke auto heeft zijn prijs.”  

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *