Autoprofijt verhevigt online inspanningen

Het werkplaatsconcept Autoprofijt is in een paar jaar tijd met ruim tweehonderd aangesloten autobedrijven uitgegroeid tot het derde concept van Nederland. Conceptmanager Aan Willem Bonnema ziet dat een volgende stap noodzakelijk is. “Ook een concept als Autoprofijt moet zich blijven ontwikkelen.”

Het werkplaatsconcept Autoprofijt is in een paar jaar tijd met ruim tweehonderd aangesloten autobedrijven uitgegroeid tot het derde concept van Nederland. Conceptmanager Aan Willem Bonnema ziet dat een volgende stap noodzakelijk is. “Ook een concept als Autoprofijt moet zich blijven ontwikkelen.”

Aan Willem Bonnema: “We krijgen steeds meer aanvragen voor maatwerk en dat vind ik heel positief.”

Dat Autoprofijt al een paar jaar rond de 220 aangesloten autobedrijven staat, brengt Aan Willem Bonnema niet van zijn stuk. “Persoonlijk zeggen aantallen me niet zo veel, maar feit is dat we een aantal jaren geleden over die magische grens van tweehonderd zijn gegaan en dat we nu tussen de 220 en 230 leden zitten. Ook in een gek jaar als dit hebben we toch weer 21 nieuwe deelnemers mogen verwelkomen en zijn we als concept zelf ook gegroeid. Ik denk wel dat er nog veel meer rek in het concept zit als ik zie dat er nog steeds een paar duizend autobedrijven zijn zonder een werkplaatsconcept. Daar zitten zeker nog een flink aantal kleinere bedrijven tussen die wel een concept als Autoprofijt zouden kunnen of willen omarmen.”

Banden

Het concept is van de Vrooam-grossiers en dus gaat ook het initiatief uit van die grossiers. Zij bekijken welke klanten geschikt zijn om aan te sluiten bij Autoprofijt. “Terwijl je zou denken dat het nu de tijd is om in een concept te stappen zijn wij als concept dus afhankelijk van die grossiers. Blijkbaar zijn autobedrijven nu niet zo bezig met een planning voor de langere termijn. Voor veel bedrijven is het vooral zaak de coronacrisis goed door te komen met de basiswerkzaamheden: onderhoud en reparatie. En dat is al lastig genoeg. Structurele beslissingen, zoals over een werkplaatsconcept, worden helaas op de langere baan geschoven, terwijl het juist nu zaak is om de juiste koers voor de toekomst te bepalen.”

Laagdrempelig

Grossiersvereniging Vrooam startte het werkplaatsconcept Autoprofijt in 2014. “Simpel gesteld staat het concept Autoprofijt voor kwaliteit en service bij de lokale vakspecialist, de vent in de tent die je veelal bij de voornaam kent en die je je auto toevertrouwt, omdat je weet dat hij goed werk aflevert tegen een redelijke prijs. Als we gezamenlijke acties opzetten, willen we ook zo min mogelijk een prijs daaraan koppelen. Een enkele keer ontkom je niet aan een bepaalde prijsstelling, bijvoorbeeld bij de huidige actie voor de bandenwissel. Je zou wel gek zijn als je daarbij geen prijs noemt, want uiteindelijk wil een consument weten wat zo’n bandenwissel kost, maar in principe bestaat het concept er juist uit dat de ondernemer baas in eigen bedrijf blijft en tevens kan profiteren van een bepaalde huisstijl en uitstraling. Daar komt bij dat het bij een klant die kiest voor een bepaald bedrijf dat hij vertrouwt niet aankomt op vijf euro meer of minder, dus dan is die scherpe prijs ook niet zo belangrijk. We hebben wel Landsail-banden als huismerk. Het is een voor ondernemers aantrekkelijk product vanwege de goede inkoopcondities en daarmee de gunstige prijs-kwaliteitverhouding.”


‘Structurele beslissingen, zoals over een werkplaatsconcept, worden helaas op de langere baan geschoven,
terwijl het juist nu zaak is om de juiste koers voor de toekomst te bepalen.’


Na een aanvankelijke exponentiële groei is het concept nu in de plateaufase terechtgekomen. Doordat de zichtbaarheid is toegenomen, zijn de ondernemers die zich aangesloten hebben het concept wel anders gaan bekijken. “Ondernemers sloten zich in het begin makkelijk aan. Het is ook een laagdrempelig concept. Je krijgt een krantje en een bord aan de gevel voor de herkenbaarheid. Nu zien we dat steeds meer ondernemers ook zelf zien dat hun zichtbaarheid toeneemt en zij beseffen: als ik daadwerkelijk profijt van het concept wil hebben, dan zal ik het ook zelf moeten laten zien.”

Maatwerk

Gevraagd hoe het concept nu dan verder ontwikkeld wordt, legt Aan Willem Bonnema uit dat hem dat enerzijds zit in de professionalisering bij de bedrijven, in hoeverre zij de kapstok gebruiken die Autoprofijt biedt om zaken aan te pakken. Anderzijds wil het concept de ondernemers daarin ook steunen. “We krijgen steeds meer aanvragen voor maatwerk en dat vind ik heel positief. Zo is er een lid die een advertentie heeft gekocht bij een plaatselijk krantje en die vervolgens aan mij vraagt of ik daar wat voor kan maken. Ik kom van oorsprong uit het reclamevak en ik zie vaak bedrijven zelf iets maken. Of ze kennen iemand die dat wel voor ze kan doen, maar dat ziet er soms niet uit! Dan denk ik: dan had je het beter niet kunnen doen. Dat werk doe ik nu voor steeds meer leden en dat zit bij de kosten van het concept inbegrepen. Natuurlijk, de kosten van plaatsing moeten ze zelf betalen, maar die reclame-uiting maak ik gratis voor ze. Het heeft ook een wervende werking onder andere garagisten, die dat zien en denken: dat ziet er professioneel uit, dat wil ik ook.”

De marketing was bij Autoprofijt voornamelijk op drukwerk gericht. Conceptmanager Aan Willem Bonnema: “We zijn nu bezig een plan te ontwikkelen om deelnemers binnenkort de keuze te kunnen geven om in plaats van dat ouderwetse krantje gebruik te maken van ons online marketingpakket.”

Online marketing

De marketing was bij Autoprofijt voornamelijk op drukwerk gericht, dat in de beginjaren zes keer per jaar werd verspreid en sinds 2019 nog maar vier keer per jaar. “Met het budget dat we daarmee hebben uitgespaard konden we meer inzetten op online adverteren. De resultaten daarvan zijn heel positief. We zien dat daardoor het websitebezoek van onze leden enorm is gestegen. We hebben ook de zogeheten conversie gemeten: hoeveel mensen daadwerkelijk een telefoonnummer aanklikken wanneer ze de website via hun smartphone bezoeken. Ook daaraan kunnen we zien dat het werkt. We zijn nu bezig een plan te ontwikkelen om deelnemers binnenkort de keuze te kunnen geven om in plaats van dat ouderwetse krantje gebruik te maken van ons online marketingpakket. Inzet is dat onze leden daarmee bij gerichte zoekacties op Google beter gaan scoren. Bij een klein aantal deelnemers gaat tot het einde van het jaar een pilot lopen, om te zien of er inderdaad meer conversies uit voortkomen. Bij gebleken succes kunnen we dan begin volgend jaar dat pakket aanbieden aan de andere leden.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *