Na tien jaar gaat Autoprofijt, het garageconcept van de Vrooam-grossiers, tevens ondersteund door LKQ, flink op de schop. Met alle ontwikkelingen in de autobranche mag het van formulemanager Aan Willem Bonnema allemaal wel wat professioneler.
“Autoprofijt is altijd een heel laagdrempelig concept geweest, waarbij ondernemers hun eigen identiteit behielden. De grossier kon zijn klanten dit concept nagenoeg kosteloos aanbieden. Voor de leden maakten we reclame, met name door middel van de verspreiding van een krantje. In de loop daar jaren is daar wel wat online marketing bijgekomen, maar dat was het dan ook wel. Gezien de veranderingen in de markt vinden wij dat Autoprofijt de ondernemer simpelweg meer tools moet bieden om daarin mee te kunnen gaan.”
Omzet per monteur
Daarmee verdwijnt het laagdrempelige, zeg maar gerust vrijblijvende karakter van het concept. Aan Willem Bonnema: “We kenden jaren achtereenvolgens ruim tweehonderd leden. We zullen met het vernieuwde concept moeten inleveren op het ledenaantal, maar dat is een doelbewuste keuze. We richten ons nu op de meer loyale, professionele klanten die het belang erkennen van conceptdeelname. Daarbij hebben we de minimale afnamegrens bij de grossier verhoogd. Overigens hoeft dat de toetreding van eenmanszaken en starters nog steeds niet in de weg te staan. Daarbij stellen we nog altijd geen keurmerkverplichting, wat bij veel andere concepten wel het geval is.”
Overige diensten
Het krantje, de pijler van het ‘oude’ Autoprofijt, maakt niet langer deel uit van het concept. Aan Willem Bonnema: “Vind ervan wat je wilt, want het had altijd wel zijn bereik, maar wij zijn van mening dat het niet meer van deze tijd is. Het was ook moeilijk te meten wat nu het effect was van de uitingen in dat krantje. We richten ons nu volledig op de online marketing. Daar kunnen we de resultaten veel beter van meten. Daarnaast bieden we onder andere een pechhulppas, apk-mailings, online seizoensacties en reviews van autobedrijven aan. Ook leggen we de focus op opleidingstrajecten voor de ondernemer en zijn personeel. Daarbij wordt spoedig een nieuwe centrale website gelanceerd, met voor elke deelnemer zijn eigen, persoonlijke pagina, waarop hij zijn specifieke diensten kan aanbieden.”
Aan Willem Bonnema is al enkele maanden bezig alle bestaande deelnemers persoonlijk te informeren over de nieuwe koers van Autoprofijt. “Je mag wel zeggen dat het gewoon een nieuw concept is. Het staat haaks op wat we deden. Alle leden worden voor de keuze gesteld of ze door willen gaan met het nieuwe concept, of dat ze er afscheid van nemen. Er zijn nu al 65 leden die de nieuwe tweejarige overeenkomst hebben getekend en daar blijft het zeker niet bij. We streven ernaar dat we rond de zomer minimaal honderd leden hebben en daarmee een landelijk dekkend netwerk behouden. Daarmee sorteren we ook voor op mogelijke afspraken met leasemaatschappijen of fleetowners, want dat steeds minder auto’s de particulier als eigenaar hebben, is een van die ontwikkelingen waar we met het nieuwe Autoprofijt op in willen spelen.”