We zullen er voorlopig niet aan ontkomen dat de klimaatplannen hun invloed laten gelden op de diverse verdienmodellen in onze branche, de bandenbranche niet uitgezonderd. Een duurzame maatschappij vraagt om mobiliteit die daarop aansluit. Daarbij is de politiek leidend, niet de technologie.

De politiek heeft nu eenmaal gekozen voor een versnelde, bijna geforceerde transitie naar elektrisch rijden teneinde de afgesproken reductie van CO2-uitstoot te kunnen halen. Nu zijn EV’s notoire bandenverbruikers. Toch heeft ook de bandenindustrie duurzaamheid al tientallen jaren hoog in het vaandel staan. Zo hebben de ontwikkeling van nieuwe materialen, constructies en profielontwerpen onder meer bijgedragen aan de rijveiligheid en hebben zaken als recycling en hergebruik onder andere geleid tot het EU-bandenlabel en de oprichting van een organisatie als Recybem. Banden leveren zo hun bijdrage bij het realiseren van lagere CO2-waarden en met de mogelijkheden die sensoren bieden, wordt de band een geïntegreerd onderdeel van de connected car.

Conti Green

In het kader van duurzaamheid zijn er in de bandenindustrie twee zaken actueel: de in ontwikkeling zijnde Conti Green-band en de Enso EV-band. Met de Conti Green wil Conti met het oog op een CO2-vrije mobiliteit in 2030 ten aanzien van nieuwe auto’s ook voor de vervangingsmarkt naar CO2-vrije, dan wel CO2-uitstootarme banden. De Conti Green wordt voor 50 procent gemaakt uit plantaardige natuurproducten zonder rubber, met name paardenbloemen. In 2050 moet dat 100 procent zijn. Ook wil Conti met dit concept het vernieuwen van het loopvlak in de personenautobranche nieuw leven inblazen.

Enso

De Britse start-up Enso ontwikkelt en produceert, vooralsnog in kleine aantallen, banden voor elektrische voertuigen. Een test met Renault was succesvol. Een aantal Zoe’s waarop deze banden gemonteerd werden, bleken hun actieradius met 100 tot wel 200 kilometer te kunnen vergroten, afhankelijk van de rijomstandigheden. Voor de autofabrikant was dat het sein om nadere tests te plannen. In ons land staat eind van dit jaar een test gepland met een fleetowner die de EV’s in zijn vloot met deze Enso-banden gaat uitrusten.

Enso heeft daarnaast een betaal-per-kilometerconcept, maar wacht de diverse testen af voordat dit in de markt wordt geïntroduceerd. Dat betalen per kilometer zal in samenwerking met een keten bandenspecialisten, dan wel werkplaatsformules of specifieke dealernetwerken plaatsvinden, want de banden moeten natuurlijk wel gemonteerd worden.

WESP

Uit de WESP-cijfers over de eerste acht maanden van 2021 blijkt dat de bandenverkoop – met name door universele autobedrijven – zich positief blijft ontwikkelen. Augustus is altijd een maand waarin er minder banden worden verkocht, maar was dit jaar toch bijna 16 procent meer dan in augustus vorig jaar. Hier zit wel enig corona-effect in overigens, toch zit de bandenomzet in aantallen en in euro’s nu al boven die van 2018-2019, toen er van corona nog geen sprake was.


Wat de bandenmerken betreft zien we een lichte verschuiving naar de A-merken, wat duidt op een kwaliteits-shift.


Wat de bandenmerken betreft zien we een lichte verschuiving naar de A-merken, wat duidt op een kwaliteits-shift. Overigens staat het bandenmerk Viking op een mooie vierde plaats. In de top 12 van de meest verkochte merken staan verder ook de merken Tyfoon, Landsail, Lanvigator, Goldline en Maxxis. Dat is niet zo gek, want het zijn merken die met name door het universele autobedrijf via hun automaterialengrossiers relatief vaak worden aangeboden.

Vierseizoenenband

Enkele jaren geleden introduceerde Michelin zijn Cross Climate-band, wat ertoe heeft geleid dat de vraag vanuit de markt naar vierseizoenenbanden sterk steeg. In eerste instantie keken retailers en leasemaatschappijen de kat uit de boom. Ze dachten vooral aan het aantal contactmomenten dat mogelijk verloren zou gaan, net als dat zij vreesden voor het verdienmodel van hun bandenhotel, maar de consument regeert. De bandenfabrikanten gingen overstag en inmiddels bieden zij een ruime keuze aan all season-banden. Inmiddels draait ruim 30 procent van de bandenverkoop in ons land om all season-banden. Met de winter voor de deur zullen de combinatie van apk en winterbeurt, aircoservices en de winterbandenwissels positief uitwerken op de bandenvervangingsmarkt. Het universele autobedrijf gaat sowieso meer werk maken van de bandenverkoop, zowel aan de particuliere consument alsook – veelal via de werkplaatsconcepten – aan de leasemaatschappijen. Dat had tot nu toe weinig succes, maar nu door het groeiende segment all season-banden het bandenhotel minder relevant wordt, komt de zakelijke markt voor het universele autobedrijf (en zijn grossiers) binnen bereik. De bandenketens zijn mogelijk de eerste die daarvan de gevolgen gaan merken

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06