De milieuplannen van de Europese Commissie, die in totaal bijna zeshonderd pagina’s beslaan, zullen gevolgen hebben voor vele industrieën en branches. Zij zullen hard moeten werken aan een verdienmodel dat bij de uitvoering van de – in principe noodzakelijke – klimaatplannen past. Ook de autobranche zal er als onderdeel van de brede mobiliteitssector niet aan ontkomen.

14 juli 2021 zal als een belangrijke datum de geschiedenisboeken ingaan. Fabrikanten van auto’s en onderdelen zullen hun EV-transitie moeten versnellen, overheden zullen massaal moeten investeren in de laadinfrastructuur, de reparatie- en onderhoudssector zal zich moeten voorbereiden op een ander type werkaanbod, dat vrijwel zeker zal krimpen, ook al duurt het nog even voordat het wagenpark volledig uit batterij-elektrische voertuigen bestaat.

Leasemaatschappijen, al dan niet gelieerd aan de autofabrikant, zullen een belangrijke rol gaan spelen, vooral richting de particuliere consument via privéleaseconcepten, want de betaalbaarheid van een elektrische auto is nog een donkere wolk die boven de EV-plannen uit Brussel hangt. In een apart hoofdstuk stelt Brussel dat consumenten uit de lagere sociale klasse het in het begin van de transitie vooral van EV-occasions moeten hebben, want ook de man/vrouw met een kleine beurs zal over tien tot vijftien jaar aan de EV moeten als hij of zij mobiel wil blijven.

Overgangstermijn

Die EV-transitie zal over een aantal jaren ongetwijfeld een tijdelijke, maar forse dip in de nieuwverkoop betekenen. Carlos Tavares, de ceo van Stellantis, waarschuwde daar begin juli al voor. Acea en Clepa, respectievelijk de koepelorganisaties van de auto- en onderdelenfabrikanten, pleiten nu al voor een langere overgangstermijn. Zij willen meer aandacht voor alternatieve brandstoffen, meer aandacht voor de werkgelegenheid die in het geding is, meer overheidsgeld voor de laadinfrastructuur en meer tijd voor het opzetten van een nieuw verdienmodel.

De komende weken, maanden en jaren zal er op alle niveaus in de maatschappij en zeker in de autosector flink gedebatteerd worden over de uitvoering van de Green Deal van Eurocommissaris Frans Timmermans. Met de lancering van het pakket maatregelen van 14 juli is de richting duidelijk: na 2050 geen verbrandingsmotoren meer op de weg. In de aanloop daar naartoe zullen nog vele hobbels genomen moeten worden.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38