Bovag wil modernere arbeidsverhoudingen

Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt neemt in De Telegraaf een voorschot op toekomstige gesprekken over de cao. “De arbeidsvoorwaarden zijn toe aan vernieuwing.”

Eind vorig jaar kwamen de sociale partners een nieuwe cao voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche overeen. Die is geldig tot oktober 2020. Voor de kleinmetaal, waaronder schadeherstel- en carrosseriebedrijven, zijn de cao-onderhandelingen nog gaande. Ondertussen sorteert Bertho Eckhardt met zijn uitspraken in De Telegraaf voor op nieuwe onderhandelingen. De huidige cao biedt volgens hem zowel werkgevers als werknemers te weinig ruimte. “In de huidige cao hebben we alles dichtgetimmerd waardoor er amper mogelijkheid is tot maatwerk. Bovendien begrijpen veel werknemers de cao niet. Als je het boekwerk leest kom je nog teksten als ‘ des zaterdags’ tegen. Dat is sowieso niet meer van deze tijd.”

Vakbonden

Wat Eckhardt voorstelt, is een raamwerk-cao “waarin je vooral de arbeidsvoorwaarden en lonen afspreekt”. Daarnaast moeten bedrijven de ruimte krijgen om zelf arbeidsvoorwaarden in te vullen. Eckhardt wil in dat traject nog altijd zaken blijven doen met de vakbeweging. “Het is zeker niet de bedoeling om de vakbeweging buitenspel te zetten. Maar ze moeten wel meedenken om concrete stappen te maken. Werkgever en werknemers krijgen meer verantwoordelijkheid.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters