Digitaal full-service autobedrijf

Waar sommige autotechnici ondernemer tegen wil en dank lijken te zijn, is Maikel Coldenhoff het voorbeeld van de ondernemer die tevens een autotechnicus en keurmeester is. Zijn jonge bedrijf stoelt op twee principes: zo onafhankelijk en zo digitaal mogelijk.

Het ondernemen begon voor Coldenhoff terwijl hij nog in loondienst was, zo vertelt hij aan de kantinetafel: “Ik runde een webshop voor banden en wielen.” Van daaruit groeide eind 2013 een eigen zaak maar de banden- en wielen bleven als specialisatie. “Ik besefte wel dat die basis eigenlijk te smal is en daarom heb ik apk en onderhoud er altijd bij gedaan. Steeds vaker hoorde ik van klanten dat ze eigenlijk niet wisten waar ze allemaal voor bij me terecht kunnen. Dat heeft me ertoe gebracht de bedrijfsnaam wat aan te passen en beter te gaan communiceren dat we een allround autobedrijf zijn.” 

Die naam werd Maicos Automotive, nu bijna een jaar alweer in gebruik. Het siert een pand van 650 vierkante meter op het automotive plein in Oss. De ruime werkplaats toont onder meer zes bruggen, een Hunter uitlijnmachine en bandenmachines van dezelfde fabrikant. Opvallend is de prominente aanwezigheid van oliemerk Castrol, een persoonlijke voorkeur van Coldenhoff. Sinds kort maakt Maicos Automotive onderdeel uit van het GDRP-netwerk genaamd Uw Bandenspecialist. “Dat wilde ik graag omdat ik toch wat meer leaseauto’s binnen wil krijgen en dat helpt me daarbij. Verder ben ik aangesloten bij TECH360 om zo de toegang tot de technische data en tot trainingen veilig te stellen.”

Maikel Coldenhoff is behalve ondernemer ook eerste monteur en apk-keurmeester. Zijn voortdurende streven naar verbetering heeft hem ook een plekje opgeleverd in de Autoflex-gebruikersgroep. “Ik wilde al heel lang integratie van WhatsApp en dat is er nu.”

WhatsApp

Tijdens het bezoek, eind november, is de eerste echte nachtvorst sinds tijden geweest. Coldenhoff grijpt de gelegenheid aan om direct marketing te gaan bedrijven. “Ik communiceer veel via WhatsApp met mijn klanten, ook in dit soort gevallen. Mensen die nog niet gewisseld hebben, kan ik met zo’n actuele aanleiding eraan herinneren het vooral niet te vergeten.” 


‘WhatsApp is ideaal voor de communicatie met de klant,
zeker als het rechtstreeks kan vanuit je garagesoftware’


Hij runt zijn eigen bandenhotel, er liggen 160 sets op een bandenzolder boven de werkplaats, maar de ongekende hoge temperaturen voor november hebben mensen weerhouden om te komen wisselen. Een reminder is dus welkom. “In het verleden moest ik de contacten allemaal aan mijn telefoon toevoegen en berichtjes op de telefoon maken. Best een karwei, maar WhatsApp vond ik altijd een plezierig communicatie-instrument. Je ziet of je bericht aankomt en gelezen wordt, je kunt gelijk foto’s en pdf’s meesturen en je geeft de klant dus optimale inspraak en transparantie.”

Gebruikersgroep

Als Autoflex-gebruiker stond een integratie van WhatsApp in de applicatie dan ook hoog op het wensenlijstje. “Ik zit in de gebruikersgroep voor Autoflex 10 en dat betekent dat we elke drie maanden bij elkaar komen. Pre-corona deden we dat fysiek, nu uiteraard op afstand; via de videoconferencingtool Zoom. Het helpt mij het maximale te kunnen halen uit de automatisering en het helpt ze ook verder met hun ontwikkeling.” 

“Veel gebruikers van het Snelstart Garagepakket gaan momenteel over naar Autoflex”, aldus directeur Bert Schuit. Autoflex heeft een koppeling met de boekhoudpakketten van Snelstart.

Het resultaat is dat WhatsApp-communicatie rechtstreeks vanaf de receptiebalie wordt gevoerd en dat waar nodig alle documenten meegestuurd worden. Ook Bert Schuit, directeur bij Autoflex beaamt de waarde van zo’n gebruikersgroep. “De ervaringen uit de praktijk zijn onmisbaar. Software-ontwikkeling is complex en staat nooit stil, dus de feedback van gebruikers helpt ons enorm.”

Terwijl Coldenhoff zijn verhaal doet aan de kantinetafel, valt mijn oog op de lockers achter hem. Zijn naam prijkt er tussen die van de rest van zijn team: Patrick, BBL-er Jesse, Jeroen en leerling-monteur Harley. Daarnaast heeft hij regelmatig een stagiair in dienst. Het jonge team werkt in de werkplaats met digitale werkorders, allemaal beheerd vanuit het webbased Autoflex 10. “Het proces is in de applicatie opgedeeld in vijf stadia: afspraak, inspectie, wachten op toestemming, onder handen en gereed. Op het moment dat de klant toestemming heeft verleend dan ziet de monteur dat dus direct in zijn werkorder terug op de tablet, wel zo efficiënt.” Bovendien is er de koppeling met zijn boekhoudpakket Snelstart. Dat softwarehuis had ook een eigen garagepakket maar kondigde in 2018 al aan te zullen stoppen met de doorontwikkeling ervan. Autoflex heeft een bestaande koppeling met het boekhoudpakket maar is verder zelfstandig. “Die combinatie legt ons op het moment geen windeieren”, zegt Schuit. “We hebben het gewoon hartstikke druk met het aansluiten van nieuwe klanten.”

1200 apk’s

We zijn inmiddels verhuisd van de kantine naar de receptiebalie. Met 1200 apk’s op jaarbasis blijft de jaarlijkse keuring een belangrijke basis voor het bedrijf. “Met de combinatie van kenteken en meldcode kan ik via de applicatie het proces door. Alle verdere benodigde data zoals het VIN worden dan opgevraagd. Da’s superhandig.” 

Ook de bestelprocedure voor de onderdelen loopt gelijk mee in dezelfde Autoflex-applicatie. “Het begint met een inspectie. We volgen daarbij geen vast stramien overigens, hoewel dat wel beschikbaar is in het pakket. De jongens weten waar ze naar moeten kijken en wat wordt verwacht. Wat we dan tijdens de inspectie signaleren, wordt verzameld op een offerte die naar de klant gaat om toestemming te krijgen voor de werkzaamheden. Eventueel vergezeld van foto’s die uitleg geven. Na akkoord gaan we vanuit de applicatie rechtstreeks bestellen. Ik zie direct wat op voorraad is en wat niet.” Maicos Automotive werkt overigens nauw samen met de lokale grossier Hacos.

  • 12 januari 2021 om 10:07
    Permalink

    Goed artikel Maikel, maar de vaste klanten als ik weten al lang dat je goed bent en ook goede service leverd. Ik zou zeggen vooral zo doorgaan.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.