Duitse RDW akkoord met na-inbouw SCR-kats

Het Kraftfahrt-Bundesamt (de Duitse RDW) heeft twee merken SCR-katalysatoren goedgekeurd voor achteraf-toepassing in oudere dieselauto’s. Komende maand moet blijken of bondskanselier Merkel bereid is het groene licht te geven.

Retrofit inbouw ligt politiek gevoelig in Duitsland, waar oudere dieselmodellen meer en meer de toegang tot binnensteden wordt ontzegd. Alleen de modernste, schoonste varianten worden ontzien.

Fijnstof

Volgens een bericht van Der Spiegel heeft het KBA recentelijk een zogeheten Allgemeine Betriebserlaubnis – toestemming voor toepassing – toegekend aan SCR-katalysatoren van de Finse technologiefirma Proventia en de Duitse onderneming HJS Emission Technology. De toegepaste techniek zou de uitstoot van stikstof door dieselmotoren dermate sterk reduceren dat ze niet langer voorkomen op lijstjes van binnenstedelijke rijverboden. Verder zou afgelopen week ook een bondgenootschap onder leiding van katalysatorfabrikant Twintec een systeem voor na-inbouw hebben voorgesteld. Voor een bedrag van nog geen tweeduizend euro zouden onder meer Volkswagen- en Skodarijders hun diesel afdoende kunnen aanpassen. Twintec zou inmiddels bij het KBA hebben gevraagd om een Allgemeine Betriebserlaubnis.

Soepeler

Volgens het nieuwsmagazine stelt Merkel zich in het retrofit-dossier soepeler op dan haar verkeersminister Scheuer. Merkel zou desnoods bereid zijn om haar machtwoord uit te spreken. In de komende weken wil ze echter eerst van haar bewindsman en een commissie van experts weten of technische aanpassing achteraf inderdaad een zinvolle maatregel is tegen te hoge NOx-emissies.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †