Fabrieksbezoek Autopstenhoj: Alles in eigen hand

Op zo’n drie kwartier rijden van Deventer, sinds jaar en dag de thuisbasis van Stokvis Equipment, bevindt zich in Rheine de hefbruggenfabriek van Autop. Aftersales Magazine nam een kijkje achter de schermen.

Er werken daar in Duitsland tachtig mensen, verdeeld over een vroege dienst (aanvang 6.00 uur) en een middagdienst (14.00 uur). Met de huidige bezetting kunnen per week tot vijftig stempelhefbruggen worden geproduceerd, in verschillende varianten. Veelal voor personen- en bestelwagens, maar de zwaarste uitvoering kan maximaal 6,5 ton heffen. Ten tijde van het fabrieksbezoek is de orderstroom zó groot dat de pallets met af te leveren ingepakte bruggen tijdelijk buiten staan. Binnen heeft de showroom als gevolg van de sterk opgeleefde conjunctuur plaats moeten maken voor de productieafdeling. Enkele achtergelaten planten herinneren nog aan de vroegere functie. Volgend jaar, zo is het plan, komt er in Rheine een separate showroom. Daar kan de Nederlandse importeur zijn voordeel mee doen, want de ruimte in Deventer is te klein om alle Autop-producten te etaleren. Nederlandse prospects gaan daarom vaak mee naar de fabriek, waar ze met eigen ogen kunnen zien hoe hun hefbrug gemaakt wordt.

Kerncompetentie

Er wordt bij Autop uitsluitend op order geproduceerd, niet op voorraad. Het bedrijf maakt zijn cilinders zelf, omdat het de kwaliteit in eigen hand wil houden. “Sommige zaken moet je zelf doen”, zegt productieleider Jot Rosen in de voormontagehal. “We leiden onze lassers en de mensen die het lakwerk doen zelf op. Het aanbrengen van een duurzame laklaag is voor ons een kerncompetentie, die we van begin tot eind in eigen hand willen houden.” Om de kans op corrosie tot een minimum te beperken, wordt een hefbrug niet voorzien van een poedercoating maar verzinkt gelakt, wat de verflaag dikker en sterker maakt. Valt er een keer een hamer op, dan is de kans op een beschadiging, afbladderen en – op termijn – corrosie minimaal. Om dezelfde reden wordt staal niet op staal gekoppeld maar op aluminium of kunststof. Rosen vertelt dat bij Autop wensen en suggesties van klanten doorlopend hun vertaling vinden in de productie. Een voorbeeld betreft de anti-slipcoating. Die is niet op de lak maar in de lak aangebracht, door middel van granulaat. Daardoor wordt de toplaag niet glad na verloop van tijd maar blijft de grip behouden. “Stuk voor stuk zijn het kleine verbeteringen, maar samen resulteren ze in een hogere productkwaliteit dan bij de concurrentie. En rechtvaardigen ze onze wat hogere prijs.”

Dienstverbanden

Dit jaar zijn er bij de fabriek tien jubilea van medewerkers met lange dienstverbanden. Ook met vele van de toeleveranciers wordt al tientallen jaren samengewerkt. “Ze kennen onze eisen, ze kennen onze producten en komen regelmatig met ideeën om de kwaliteit verder te verbeteren.” De volledig verzinkte cassettes zijn eventueel voorgemonteerd te bestellen, afhankelijk van de situatie in de werkplaats. Er zitten serienummers op, om bij eventuele problemen het moment van productie te kunnen achterhalen. Geen enkele cilinder gaat de kist in zonder een controle op overdruk. Zowel de bouwer als de verpakker en de controleur van de cilinder moeten persoonlijk tekenen voor de cilinder die naar de klant gaat. “Als er maar één schroefje ontbreekt en de monteur daarvoor moet gaan rijden, wordt het voor ons een dure constructie. En belangrijker nog: we hebben een ontevreden klant.” Meer weten over Autopstenhoj? In Aftersales Magazine 2017-05 staat een uitgebreid interview met onder meer Johannes Kjellgren, ceo Stenhoj Group.
v.l.n.r.: Johannes Kjellgren (ceo Stenhoj Group), Arian van den Berg (algemeen directeur Stokvis Equipment) en Karsten Meinshausen (chief sales & marketing officer Autopstenhoj)
v.l.n.r.: Johannes Kjellgren (ceo Stenhoj Group), Arian van den Berg (algemeen directeur Stokvis Equipment) en Karsten Meinshausen (chief sales & marketing officer Autopstenhoj)

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †