Geld verdienen met TPMS

Sinds 20 mei maakt TPMS deel uit van de nieuwe apk-eisen. Daarmee is het systeem, bijna vier jaar na de verplichting af fabriek, ook voor de aftersales een groeiend thema. Hoe kan het autobedrijf munt slaan uit deze potentiële omzetbrenger?

Veertig jaar lang doorkruiste Jan Jacobs namens Rema Tip Top de automotive aftermarket, de laatste drie als key-accountmanager Automotive. In zijn nieuwe rol als zelfstandig ondernemer verzorgt hij sinds 2018 opleidingen voor de banden- en wielenbranche. ‘Ventielen & TPMS’ is een van de vier thema’s. Een beetje kiene ondernemer kan volgens Jacobs prima geld verdienen aan TPMS. “Mits hij op alle fronten expertise uitstraalt. Kennis, tools, presentatie, team – alles moet op orde zijn. Want je staat op het punt om iemand die in principe van niets weet, de klant, een best bedrag in rekening te brengen. Dan moet jij of je personeel helder kunnen verklaren wat er in ruil voor die euro’s precies gedaan is. En dat ook nog eens gespecificeerd op de factuur benoemen.”

Praktijkcontacten

Nou is de materie niet altijd even eenvoudig. Zo bestaan het inleren van een vervangende sensor bijna even veel inleesprocedures als automodellen. Alleen al in de OEM-sfeer zijn er meer dan honderd soorten sensoren; de onafhankelijke aftermarket heeft zijn eigen keuzemogelijkheden. Lees het hele artikel in nummer 6 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 15 juni is verschenen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †