De werkplaatsomzet van het gemiddelde universele autobedrijf is in 2023 met 13 procent gestegen ten opzichte van 2022. Dat blijkt uit de definitieve WESP-data over 2023. Uiteraard heeft de inflatie daarbij geholpen, maar ook het onderdelenvolume nam toe, met ruim 5 procent zelfs. Bovendien steeg het apk-volume.
Dat de aftersalesactiviteiten in de lift zitten, heeft alles te maken met de leeftijd van ons wagenpark. Autoretailers zien het steeds ouder wordende wagenpark in ons land als een probleem, omdat het de potentiële afzet van nieuwe personenauto’s belemmert. Daarnaast is ons land een occasionland, wat wordt gestimuleerd door de vele ex-leaseauto’s die op de markt komen, en is er de import van jong gebruikte auto’s. De onafhankelijke aftermarket is juist zeer tevreden over deze trends, omdat ze nu eenmaal werkplaatsomzet opleveren.
Dankzij het apk-regime in ons land is dat relatief oude wagenpark technisch goed onderhouden. Hierdoor staan de rijveiligheid en zelfs de druk op het milieu niet echt ter discussie. Bovendien draagt een ouder wagenpark bij aan de duurzaamheidwens van onze maatschappij. Ook wordt de daarbij gewenste circulariteit bevorderd wanneer er vaker gebruikte onderdelen worden gemonteerd.
Keuringsstations
Het apk-regime in ons land is – samen met dat in Groot-Brittannië –een uitzondering binnen het apk-landschap van de Europese Unie. Nu de Britten al een tijdje geen onderdeel van de EU meer zijn, hebben zij ook geen stem in de apk-regelgeving in de EU. Nederland staat er dus alleen voor als andere landen voorstellen om het apk-regime voor alle landen in de EU gelijk te trekken, met andere woorden: de apk niet langer door het autobedrijf, maar door keuringsstations uit te laten voeren, zoals de Goca in België, of de TüV en Dekra in Duitsland. Gelukkig voor de Nederlandse werkplaatsen zijn BOVAG en RAI gespitst op dit dossier en verdedigen zij het Nederlandse apk-systeem met hand en tand.
Apk
In 2024 zal het aantal apk’s voor personen- en lichte bedrijfsauto’s (tot 3500 kilogram) waarschijnlijk de 8 miljoen passeren. In 2023 werden er al bijna 7,9 miljoen apk’s uitgevoerd tegen 7,6 miljoen in 2022, terwijl dat er in 2015 nog maar 6,5 miljoen waren.
Acht miljoen apk’s betekenen ook evenzovele klantencontacten, die relatief vaak in combinatie met een onderhoudsafspraak plaatsvinden. We weten ondertussen allemaal wel dat die combinatie voor de meeste autobedrijven goed is voor een belangrijk deel van hun werkplaatsomzet. De relatie met een apk-klant moet dan ook gekoesterd worden.
Werkaanbod
Overigens is de omzetstijging alleen geen graadmeter; marges zijn belangrijker en die staan, onder andere door de gestegen lonen, iets onder druk. Dat is nóg een reden om de klant te koesteren, want je hebt bij minder marge meer klanten nodig om je totale winst en investeringsruimte op peil te houden.
Dat het aftersalesvolume stijgt, is goed voor de sector uiteraard, maar het is belangrijk om je te realiseren dat het werkaanbod zal veranderen. Met de EV-transitie wordt duidelijk dat de omzetverhoudingen in de werkplaats gaan veranderen. Daarnaast worden ADAS-kalibraties en het vervangen van sensoren activiteiten die toe zullen nemen. Het onderstel zal bij het langzamerhand verdwijnen van de brandstofmotor dan ook een groter aandeel van het werkaanbod op gaan eisen, lees: de werkplaats wordt afhankelijker van die omzetpotentie. Hierin speelt de apk een hoofdrol, nu al en straks nog veel meer.
Aftersalessupermarkt
In 2023 was ruim 33,5 procent van de werkplaatsomzet gerelateerd aan een apk. Bij bijna 40 procent van die apk’s worden twee of meer banden vervangen. Het onderstreept maar weer eens het belang van de bandenomzet voor het universele autobedrijf. Deze is veelal gekoppeld aan een onderhoudsbeurt en/of de apk.
Opvallend is dat het universele autobedrijf door de consument langzamerhand ook steeds meer als een bandenspecialist wordt gezien, want ook de bandenomzet als stand alone activiteit nam toe, sinds 2019 zelfs met 30 procent. Het is dan ook verstandig je autobedrijf breed te profileren. Blijf die alleskunner die naast kennis van diesel en benzine ook alles weet van banden, van het onderstel, van EV’s, ADAS et cetera. Wees voor de klant de aftersalessupermarkt.
Zo zijn ook stuurdelen uw aandacht waard. Bij 8,6 procent van de facturaties stond er een stuurdeel op de werkplaatsfactuur, veelal in combinatie met een apk-moment overigens. Bij de ruim 1300 bij WESP aangesloten universele autobedrijven betekent dat per bedrijf een gemiddelde jaaromzet van bijna 11.000 euro aan stuurdelen, exclusief uren en btw. Die bedrijven samen zijn volgens de WESP-database dus goed voor meer dan 14 miljoen euro aan stuurdelenomzet. Daarvan werd 65 procent gerealiseerd in combinatie met een apk!
Apk naar brandstof
De elektrificatie van ons wagenpark is terug te zien in de apk-statistiek. Werden er in 2022 nog maar 39.421 volledig elektrische auto’s gekeurd, vorig jaar waren dat er al 87.678. Dit jaar zal ongetwijfeld de grens van 100.000 EV’s worden overschreden. Hoewel er druk staat op de traditionele verbrandingsmotor zien we, ondanks een flinke min bij de diesels, nog steeds een plus voor benzineauto’s.
Verdeling omzetcombinaties
Wanneer je de werkplaatsactiviteiten verdeelt in ‘omzetcombinaties’, dus bijvoorbeeld apk en onderhoud en/of met banden dan wel andere combi’s verzint, dan wordt de samenhang en dus de afhankelijkheid van bijvoorbeeld de apk duidelijk. En weet je dat de apk – met dit jaar zeker 8 miljoen stuks en evenveel klantencontacten – gekoesterd moet worden.