De algemene periodieke keuring is voor het autobedrijf een belangrijke dienstverlening. De consument die door de wettelijke verplichting naar de werkplaats gestuurd wordt, koppelt immers vaak een onderhoudsbeurt aan de apk. Dat is goed voor de klantencontacten, de werkplaatsomzet in het algemeen en de bandenvervanging in het bijzonder. Ook goed nieuws voor het autobedrijf is dat sinds 2014 het apk-volume structureel in de lift zit.
Werden er in 2014 op jaarbasis net iets meer dan 6,5 miljoen apk’s uitgevoerd aan personenauto’s en lichte bestelwagens, vorig jaar waren dat er al ruim 7,4 miljoen, zo blijkt uit cijfers van RDC. Met name voor jongere voertuigen steeg het volume. Dat het apk-volume in het segment jonger dan zes jaar iets is toegenomen, is volgens diverse autobedrijven mede te wijten aan het verlengen van leasecontracten in de zakelijke markt. Daardoor komen deze auto’s, die anders voor een deel in het exportcircuit terecht zouden komen, nu in aanmerking voor een apk.
Elektrisch en diesel
Uit de apk-statistieken is ook de groei van het segment hybride voertuigen en volledig elektrische auto’s af te lezen. In absolute aantallen stelt het nog niet veel voor, maar de stijgingspercentages zijn met 20,8 procent voor hybrides en zelfs 41,1 procent bij volledig elektrische personen- en bestelauto’s groot. Het apk-landschap verandert, dat is duidelijk. Met name universele garages zullen hun competenties ten aanzien van elektrische voertuigen op orde moeten hebben voor het geval een dergelijk model wordt aangemeld voor een apk met onderhoudsbeurt. De meeste autobedrijven beloven, of garanderen zelfs dat het onderhoud volgens de fabrieksspecificaties wordt uitgevoerd; bij elektrische voertuigen is dat wel even opletten.
Ondanks dat het dieselsegment het afgelopen jaar 3,4 procent inleverde, zijn diesels nog altijd goed voor in totaal bijna 1,8 miljoen apk’s. Bij de apk van diesels wordt dit jaar het gebruik van de deeltjesteller verplicht. Daar hebben nog onvoldoende werkplaatsen in geïnvesteerd en het dalende aandeel van diesels in de apk zal bij sommige autobedrijven leiden tot een herbezinning op die investering.
Banden
Uit cijfers van WESP blijkt dat ruim 40 procent van de werkplaatsomzet is te relateren aan een apk-bezoek. In 2021 waren banden onderdeel van een facturenstroom die goed was voor 23,4 procent van de werkplaatsomzet, als onderdeel van een apk-afspraak, al dan niet in combinatie met een onderhoudsafspraak met of zonder apk, of sec als een noodzakelijke bandenvervanging. Kortom: autobedrijven doen er goed aan de apk als dienstverlening te koesteren en daarbij de aandacht voor de banden niet te laten verslappen. Het zijn cijfers om als vaste waarden (KPI’s) voor uw werkplaats goed in de gaten te houden
Olie
Door het groeiende aandeel EV’s in het wagenpark wordt vaak gesproken over de op lange termijn potentiële teloorgang van de margerijke olieomzet van het autobedrijf. Daar zit wat in, ook al zal in 2030 nog steeds 80-85 procent van het wagenpark een olieservice nodig hebben. Uit WESP-data (1200 autobedrijven) blijkt dat olie de afgelopen jaren heeft bijgedragen aan de omzetstijging van het autobedrijf. Een plus van 18,9 procent in 5 jaar. De prijzen zijn een gemiddelde van de totale olieomzet, omgeslagen naar alle auto’s uit het klantenbestand. Op jaarbasis heeft iets minder dan de helft van het aantal werkplaatsklanten een oliewissel. Het genoemde bedrag x het aantal klanten uit het klantenbestand, levert dan de indicatie voor de potentiële olieomzet.
ASM | 25012022 | Bron: WESP