Het beste van twee werelden

Je ziet het steeds vaker: dealerbedrijven die zich aansluiten bij een universele garageformule. Ook Auto Berkelaar is er zo een: merkdealer van Suzuki, officieel servicepunt van Renault en Citroën, en daarnaast Vakgarage. We zijn benieuwd hoe Ernst Berkelaar een en ander weet te combineren.

We treffen de eigenaar op de vestiging in Amstelveen. Auto Berkelaar zit daarnaast ook in Mijdrecht, waar tevens schadeherstel wordt verricht en waar de werkplaats is gespecialiseerd in Renault. Dankzij de aansluiting bij een universeel garageconcept als Vakgarage is het uitgangspunt bij Auto Berkelaar dat alles in eigen huis wordt onderhouden en gerepareerd. “Technieken waar wij minder sterk in zijn, zoals lpg, diesel, of versnellingsbakrevisie, daarvoor zoeken we partners, of dat nou merkdealers zijn of andere specialisten, maar het meeste kunnen we zelf.”

Merkdealer

Uiteraard is de werkplaats van Auto Berkelaar het meest gericht op de verschillende merken waarvan het bedrijf sinds 2002 dealer is geweest of nog is (zie kader). Ernst Berkelaar: “Dan blijkt al gauw dat die kennis ook op veel andere merken toepasbaar is. Een Peugeot deelt gewoon heel veel techniek met Citroën. Volkswagen is voor ons weer wat lastiger. Als we er zelf niet uitkomen, rijden we naar de collega-dealer. Lang zoeken kost alleen maar geld en ondertussen staan andere auto’s te wachten. Daar zijn we heel makkelijk in.”

Voor de allernieuwste techniek heeft Auto Berkelaar een technisch specialist in dienst, die via de Automotive Academy wordt klaargestoomd om straks elektrische voertuigen te kunnen onderhouden, ongeacht het merk. “Dat wordt voor ons als universeel steeds belangrijker. Wij zijn als Vakgarage vooral sterk in de particuliere markt en daar is de elektrische auto nu nog niet zo in doorgedrongen, maar dat gaat wel komen. Omdat we ook servicedealer van Citroën zijn, hebben we een aparte technisch specialist in dienst, die ook trainingen bij Citroën volgt. Dat is ook wel nodig, want voor die moderne auto’s heb je vaak het platform van de autofabrikant nodig om te zien wat er aan de hand is. Voor Suzuki hoeft dat niet, dat is toch allemaal wat simpeler techniek. En dan heb ik nog het voordeel dat ik in de werkplaats jongens heb lopen die ook al bij dealers hebben gewerkt en zodoende heel veel kennis van andere merken hebben.”

In één beeld de diverse activiteiten van Auto Berkelaar: Autohopper, Suzuki-dealer, Trekhaakcentrum én Vakgarage.
Sinds het Citroën-dealerschap in 2018 wegviel, wordt de showroom vooral gevuld met occasions. Daarnaast is Auto Berkelaar nog altijd merkdealer van Suzuki en wordt er nog geregeld een nieuwe Suzuki afgeleverd.
Ernst Berkelaar: “Ik heb het voordeel dat ik in de werkplaats jongens heb lopen die ook al bij dealers hebben gewerkt en zodoende heel veel kennis van andere merken hebben.”

Universeel

Binnenkort komt Vakgarage met een eigen deelformule, speciaal voor reparatie en onderhoud van elektrische voertuigen, iets waar Ernst Berkelaar als lid van de franchiseraad ook nauw bij betrokken is. “Ik ben ook betrokken bij wat er speelt in de markt, reden waarom Vakgarage mij heeft gevraagd om in die raad zitting te nemen. Je kunt dan ook ideeën aandragen en je mening erover geven. Plus je weet wat er speelt, ook bij andere Vakgaragisten. Dat vind ik wel heel fijn.”

Zijn monteurs hebben bewust gekozen voor een garage die zowel dealer als universeel is, denkt Ernst Berkelaar. “Het leuke is dat je aan veel verschillende auto’s kunt werken: nieuwe en wat oudere, en van verschillende merken. Niet elke dag is hetzelfde.”

Voor de klant maakt het niet uit. Die wordt, of hij nu Vakgarage-, Suzuki- of Citroën-klant is, op dezelfde manier ontvangen. “In het begin maakte ik me er wel zorgen over hoe ik dat moest doen. We hadden hier in Amstelveen ook eerst twee gescheiden werkplaatsen: een voor Vakgarage en een voor Suzuki en Citroën. In juli 2020 heb ik die werkplaatsen samengevoegd en daar heb ik geen moment spijt van gehad. In de oude situatie was ik drie man kwijt aan de receptie, nu maar twee. Kan ik die derde in de werkplaats gebruiken. Daar brengt hij ook meer op.”


‘Het dealerschap straalt ook een beetje af op ons als universele garage.’


Voor de klanten die telefonisch bij Auto Berkelaar binnenkomen, vindt al direct een scheiding plaats: de klant belt immers naar het Vakgarage-nummer of naar het Suzuki-/Citroën-nummer. “Natuurlijk hangt daar een ander uurtarief aan. Als een klant als Citroën-klant binnenkomt, bieden we Citroën-onderhoud aan. Met universeel onderhoud, Suzuki-onderhoud en Citroën-onderhoud hebben we drie niveaus, al is het onderhoud voor Suzuki niet duur. Het is heel goede, degelijke techniek voor een scherpe prijs. Een beurt voor een Suzuki Ignis kost bijvoorbeeld maar 180 euro. Bij Vakgarage kost een beurt 125 euro, maar daar krijg je ook iets anders voor. Een mobiliteitspas voor pechhulp zit bij Suzuki en Citroën bij de beurt inbegrepen, bij Vakgarage niet. Bij Vakgarage krijg je de olie die erin hoort, maar van een ander merk dan Suzuki of Citroën. Als de klant voor Citroën kiest, gaan er Citroën-onderdelen in en die zijn nu eenmaal wat duurder. Als hij voor Vakgarage kiest, gaan er aftermarket onderdelen in. Als de Citroën-klant zou vragen om universeel onderhoud leggen we uit waar dat verschil in zit en meestal kiezen ze dan toch voor het Citroën-onderhoud. Hij krijgt dan ook die mobiliteitspas, plus updates voor firmware of navigatie. De Volkswagen die bij Vakgarage binnenkomt, krijgt dat weer niet. En als hij die updates toch wil, kunnen we dat uiteraard via de dealer wel voor hem regelen. Daarnaast straalt het dealerschap ook een beetje af op ons als universele garage. Het geeft de klanten toch de zekerheid: dat zit wel goed.”

Steeds vaker merkt Ernst Berkelaar dat mensen zich zonder afspraak bij zijn bedrijf melden. “Ze komen dan toch af op die Vakgarage-uitstraling. Het is een naam die mensen aanspreekt. Dat begint wel te komen.”

Formules

Behalve Vakgarage biedt Auto Berkelaar aan nog twee formules onderdak: Trekhaakcentrum.nl en Autohopper. Ernst Berkelaar: “Vanaf het moment dat we Vakgarage werden, in 2018, kregen we ook veel vraag naar autoverhuur. Heel vaak moest ik nee zeggen, omdat ik de aantallen niet had. Nu, met Autohopper, heb ik die auto’s wel. En ik krijg ook vaste klanten, die hier vaker een auto komen huren. Dat had ik nooit verwacht. Ik heb nu zes auto’s van Autohopper, eventueel kan ik er nog een auto van mezelf bij zetten. We hebben in ieder geval altijd een auto voorradig, mocht er een vraag van een klant binnenkomen. Vooral grijs kentekens doen het heel goed, voornamelijk bij particulieren, voor verhuizingen bijvoorbeeld.”

Auto Berkelaar

Ernst Berkelaar is de tweede generatie in het familiebedrijf. Zijn vader startte het bedrijf in 1979. “Vanaf 2002 hebben we ons ontwikkeld tot multimerkendealer. In Amstelveen werden we toen Mazda-, Suzuki- en Citroën-dealer. In Mijdrecht werden we Renault-, Nissan-, Mazda-, Suzuki- en Citroën-dealer. Toen in 2017 duidelijk werd dat het Citroën-dealerschap zou komen te vervallen zijn we ons gaan oriënteren hoe we met name op aftersalesgebied toch meer omzet konden binnenhalen. Daarnaast zijn we actiever geworden in de in- en verkoop van occasions. Aanvankelijk verkochten we voornamelijk onze inruilers, ook van vreemde merken. Sinds we geen Citroën-dealer meer zijn en bij Vakgarage zijn aangesloten, zijn we veel actiever gaan in- en verkopen. Suzuki en Citroën zijn natuurlijk de merken waar we ons helemaal in thuisvoelen, maar we hebben ook een Volkswagen Polo staan en zelfs een Alfa Romeo Stelvio.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2902 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *