‘Het rijden van rally’s werkt ontladend’

“Mijn vader heeft me absoluut aangestoken met zijn rallyvirus. Als klein jochie ging ik al geregeld met hem mee naar de rally’s die hij reed. Toen uitsluitend nog met Volvo’s”, vertelt Volvo-specialist Pierre Brouwer uit het Drentse Rogat met een grijs van oor tot oor. 

Pierre was begin twintig toen ook hij zijn Volvo’s op hoge snelheden over onverharde paden joeg. Inmiddels rijdt hij niet onverdienstelijk mee in het nationaal kampioenschap. Midden jaren ’80 is Brouwer senior begonnen met de autosport. Eerst met een Volvo 360, toen met een 440 Turbo en later volgde er een 850 T5 R waarmee ze de eersten in Europa waren. Hierna volgde een S60 Turbo, ook een zeldzame verschijning. “Mijn vader heeft tot 2010 alleen maar met Volvo’s gereden. Jazeker, hij rijdt nog steeds. Ik schat zo in dat hij met zijn 66 jaar één van de meest ervaren mannen in het veld is. Onder meer met zijn Audi S2 quattro heeft hij hele mooie resultaten geboekt. Nu is hij een heel snelle Audi S1 quattro aan het opbouwen: stilzitten is er voor senior niet bij.” 


‘Als jij je diploma haalt dan mag je je rallylicentie gaan halen’


Pierre deed de IVA in Driebergen. “Mijn vader had mij meegegeven: ‘Als jij je diploma haalt dan mag je je rallylicentie gaan halen.’ Je begrijpt, daar ging ik helemaal voor. In 2005 ben ik begonnen met een Volvo 240 in een internationale Volvo-merkencup. Tijdens mijn eerste meerdaagse rally, de Zuiderzee-rally in Emmeloord, ging het gelijk mis. Ik stond vrij vlot in de top 3 en ik dacht dat ik het wel even zou flikken. Ik werd overmoedig terwijl mijn vader me nog waarschuwde en adviseerde het rustig aan te doen. Ik moest vooral ervaring opdoen en me niet gek laten maken. Tja, ik was 21 jaar oud en dat ging dus het ene oor in en het andere oor uit. Het gevolg was dat ik er goed af ging, zo de sloot in.”

Mitsubishi-preparateur

“Na mijn eerste Volvo 240 hebben we een 242 Turbo gebouwd met een sequentiële bak. Dat was echt een fijne auto die ik uiteindelijk heb verkocht aan een Spanjaard. Na deze auto ben ik overgestapt op Mitsubishi, ik kocht de Evo X, mijn huidige auto. Dat was in december 2018. Natuurlijk, ik ben Volvo-liefhebber, dus het liefst had ik met een Volvo gereden, maar ja, je hebt een homologatie nodig om in diverse autosportdisciplines mee te mogen doen en Volvo doet daar helaas niets meer mee.” 

De enige auto waar ze nog aan gedacht hebben is de Volvo C30. “Maar om die atmosferische motor tot zo’n 300 pk te krijgen, dat liep te veel in de papieren. Zodoende zijn we bij deze Evo X uitgekomen, een bewezen op en top rallyauto. Met een bekende Mitsubishi-preparateur hebben we ‘m helemaal opgebouwd naar onze wens. Van de schokbrekers tot aan de motor en van de versnellingsbak tot aan de differentiëlen. We hadden het prepareren zelf ook wel gekund, maar dat had járen geduurd. En waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden? Ik wilde vooral rijden. En dat is gelukt, we hebben er net een half seizoen op zitten dus het is allemaal nog nieuw en wat onwennig.”

Binnen Kantooruren

“Wij zijn al ruim een halve eeuw gespecialiseerd in Volvo. Tot 1984 waren wij Volvo-dealer en sinds die tijd zijn wij bewust verder gegaan als onafhankelijk Bovag-autobedrijf/Volvo-specialist. Onze ruime en moderne werkplaats is voorzien van up-to-date Volvo-apparatuur en gereedschappen zodat onze technisch specialisten de beste zorg kunnen leveren. In onze showroom staat een geselecteerd aanbod van eerlijke en betrouwbare Volvo-occasions die zonder meerprijs worden geleverd inclusief onderhoudsbeurt, nieuwe apk, aircobeurt, tenaamstelling en Bovag-garantie.”

Nederlands kampioenschap

Brouwer Rallysport bestaat uit een team van 12 man, met een onderverdeling van twee kleinere teams, één voor senior en één voor junior. Pierre vervolgt: “Dat gebeurt allemaal vrijwillig, we rijden puur op sponsoring. En ja, we zijn een hobbyteam, maar we pakken het wel serieus aan, we willen zo goed mogelijk presteren. We hebben al behoorlijk wat bekers weten te scoren gelukkig. De meeste prijzen die je hier in het bedrijf ziet zijn vooral van de eerste zes jaar. Hopelijk komen er nog vele bij nu we de Evo X helemaal klaar hebben en weer kunnen racen na de coronaperiode.” 

“Momenteel rijden we het nationaal kampioenschap en we willen dit jaar flinke stappen maken om het de concurrentie zo moeilijk mogelijk te maken. Aan een gemiddelde rally in Nederland doen ongeveer 80 tot 100 deelnemers mee en hierbinnen zijn er verschillende klassen/divisies. Wij rijden in de regel bij de eerste tien en momenteel staan we tweede in het NK.”

“Mijn doel? Ik wil toch wel binnen een jaar of twee à drie een Nederlands kampioenschap weten te pakken. Lukt dat niet, dan is dat geen drama hoor. Het rallyrijden is een hobby. Ik vind het belangrijk om, los van het werk, andere leuke dingen te doen in het leven. Zo leg je de focus op heel iets anders en, heus, dat is serieus goed voor de mindset. Een weekend rijden werkt voor mij vooral erg ontladend.” 

Mike Raanhuis

Mike Tekst & Beeld schrijft, interviewt en fotografeert. Het portfolio is breed en diep, van portret tot reisreportage en bedrijfsprofiel. Voor Aftersales Magazine is hij het gezicht achter de rubriek 'Buiten Kantooruren'.

Van Mike Raanhuis zijn er nog 77 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Mike Raanhuis

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.