Huismerk winterband soms beter dan premium

In de winterbandentest 2017 van de ADAC scoren bij sommige fabrikanten de tweede lijnen beter dan het hoofdmerk. Dat is het geval bij Michelin en Kleber. Overall blijkt dat de aanbieders in het goedkopere segment winnen aan kwaliteit.

Het feit dat premiummerken niet per definitie de allerbeste beoordelingen krijgen, is al eerder bij bandentests gebleken. “Dat de budgetlabels van een fabrikant hun eigen, duurdere A-label inhalen is echter nieuw”, concludeert de ADAC. Zo ontving de door Goodyear ontwikkelde ESA+ TECAR Super Grip in de afmeting 195/65 R15 (Golf-klasse) het oordeel ‘goed’, eindigend op de tweede plek. Van hetzelfde ‘huis’ eindigde de Goodyear UltraGrip 9 drie plaatsen verderop, met het etiket ‘bevredigend’. Een ander voorbeeld is het familiekoppel Michelin-Kleber. Het tweede merk krijgt ‘goed’ c.q. de derde plaats als oordeel met de Kleber Krisalp HP3. Moederbedrijf Michelin treft echter zijn Alpin 5, in de markt gezet en geprijsd als premiumproduct, pas aan op de twaalfde stek (‘bevredigend’).

Profieldiepte

Is daarmee de aanschaf van een A-merk zonde van het geld? Die conclusie is de ADAC te kort door de bocht. De vraag wat voor type rijder iemand is – dynamisch of rustig – kan bijvoorbeeld medebepalend zijn voor de keus. Verder bereikt de goedkope Avon WV7 al na 28.000 kilometer het wettelijke minimum van 1,6 millimeter profieldiepte. De eigenaar van een setje Michelins Alpin 5 is pas na 62.000 kilometer aan de beurt. Punt is echter dat huismerk Kleber daar niet ver van verwijderd zit, en dus zijn grote broer  sterke interne concurrentie aandoet. De automobilistenclub nam zestien winterbanden in verschillende maten onder de loep, bestemd voor het mini-segment, de compacte klasse en SUV’s. Testcriteria waren rijgedrag, brandstofverbruik, remeigenschappen en slijtage.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †