I-Pace-brug bij make-over Kroymans

Als onderdeel van een totale werkplaatsrenovatie – powered by Stokvis Equipment – liet Kroymans Hilversum een Autopstenhoj Masterlift stempelhefbrug plaatsen. Nodig om het batterijpakket van de Jaguar I-Pace te kunnen wisselen.

Strak als een spoorboekje, zo oogt het stappenplan dat Hermen Klok opstelde voor de verbouwing. Vanaf de eerste dag (3 juni) tot en met de laatste (16 juli) behield de aftersalesmanager van Kroymans Hilversum de regie over de zes weken durende operatie. Alle tussentijdse deadlines werden gehaald: van het vloer inslijpen tot en met het tegelzetten, van de elektra-aansluiting tot en met de bruggenmontage. “Op 17 juli vertrok ik om 5.00 uur met de auto op vakantie. Precies volgens plan”, grijnst Klok. Het vertrekpunt lag feitelijk een jaar eerder. Per 1 augustus 2018 nam Kroymans zijn collega ACS over, aan de Oscar Romerolaan in Hilversum dealer van Land Rover en Jaguar. Voordien was Kroymans erkend reparateur van Jaguar. De overname vormde de inleiding tot een grote renovatie: eerst de buitenzijde van het terrein, daarna de werkplaats. Die bevatte zes, nog prima werkende maar wel verouderde 4-kolommers. “Die hebben we geschonken aan de Dutch Land Rover register. Op één voorwaarde: ze moesten het equipment zelf weghalen. Op een zaterdagochtend was het gepiept.”

Operatie

Vervolgens kon de eigenlijke operatie beginnen. Het technische voorwerk, de indeling, de aansluitingen – dat alles was al verricht in overleg met projectcoördinator Peter de Jonge en accountmanager Nicolaï Ligthart van Stokvis Equipment (en productmanager Rob Eikenaar in de regie). In de volledig gestripte ruimte lagen twee inrichtingsklussen te wachten. De eerste omvatte  twee 4-kolommers, twee 2-kolommers en twee schaarbruggen. In het achterste deel waren een 4-kolommer, een schaarbrug en een op de I-Pace afgestemde stempelhefbrug ingetekend. Deze Masterlift van Autopstenhoj bevat speciale opnameadapters, met een U-profiel dat precies past in het chassis van de elektrische Jaguar. Het resultaat: maximale bewegingsvrijheid voor het de-/ en monteren van het batterijpakket. De monteur laat de constructie zakken op een verrijdbare tafel, om vervolgens bijvoorbeeld nieuwe cellen te plaatsen. Bij de ontwikkeling van de I-Pace mocht destijds Autopstenhoj aanschuiven bij de OEM. Daardoor was er direct bij de marktintroductie al een officieel gehomologeerde oplossing voor de werkplaats. De fabrikant hanteert voor de I-Pace een service-interval na 34.000 kilometer of 24 maanden. Op het accupakket rust gedurende acht jaar dan wel 160.000 kilometer garantie. Voor Stokvis Equipment, exclusief importeur van het Deense merk, is het de eerste in Nederland geleverde I-Pace-brug. Overigens past ook het reguliere wagenpark er prima op. Een uitdaging bij de Kroymans-vestiging was de bemaling van het grondwater, dat aanmerkelijk hoger stond dan de vier meter diepte voor de cassette. Een industriële zaagmachine was nodig om in de oude betonnen vloer de nieuwe maatvoering te zagen. Om instorting van het gat te voorkomen, werd een betonbekisting geplaatst met inwendige versterking. Nadien volgden de egalisering, het uitvullen en schuren van de vloer. Een half etmaal nadat de dubbele coatinglaag was uitgehard kon om 8.00 uur de plaatsing van alle bruggen beginnen. Die klus was binnen vier uur geklaard. Tussendoor wachtte aangrenzend nog de upgrade van de wasruimte tot volwaardige wasstraat (van Kärcher), overigens niet voor commercie maar uitsluitend het wagenpark van klanten. Het laatste woord was aan Hamer, dat op 15 en 16 juli de lucht- en olie-aansluitingen voor zijn rekening nam.

Teambuilding2.0

“Als je zo terugkijkt lijkt het misschien een eenvoudige klus”, blikt Hermen Klok terug. “Maar je bedrijf ligt toch behoorlijk overhoop. Door steeds te switchen van de werkplaatsvoorzijde naar de -achterzijde, konden we de meeste doorgangen zonder problemen afhandelen. Wel hebben we af en toe moeten improviseren. Het schema bevatte een dag dat we geen elektriciteit zouden hebben. Toen hebben we met z’n allen de wanden in de werkplaats grijs staan verven. Teambuilding 2.0.”

01 Verzonken schaarbrug, inclusief aanpassing vloer in verband met inbouw diepte. Ook bewapening aangebracht. 02 I-Pace-brug verzonken in de vloer, verzonken bekisting gemaakt, 6 kuub beton, grote stalen bak in de vloer inclusief bewapening. 03 Bestaande 2-kolommer 04 Nieuwe 4-koloms platenbrug 05 Nieuwe 4-koloms uitlijnbrug 06 Nieuwe 2-koloms brug 07 Nieuwe schaarbrug, op de vloer gemonteerd 08 Nieuwe schaarbrug, op de vloer gemonteerd 09 Nieuwe 2-koloms brug 10 Nieuwe 4-koloms platenbrug 20 Oliebars, geleverd door Hamer 21 Lucht en stroom 220 v

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *