‘Kliklijn bevestigt afschermen informatie’

Met name elektronische voertuiginformatie en deels ook technische trainingen van het merkkanaal blijven volgens merkspecialistenvereniging ECSA niet of lastig toegankelijk voor autobedrijven buiten de kolom fabriek-importeur-dealer. Dat zou blijken uit tussentijdse resultaten van de kliklijn die ECSA in november 2016 in het leven riep.

De tot nu toe binnengekomen reacties bevestigen volgens woordvoerder Jur Ooijman het beeld dat autofabrikanten vaak ICT-randvoorwaarden hanteren om ‘binnenkomen of downloaden’ te bemoeilijken. Daardoor kunnen universele garages bijvoorbeeld niet altijd de elektronische onderhoudsboekjes invullen. “Ze worden gewoon afgeschermd.” Ook de toegang tot technische trainingen via het merkkanaal is een heikel punt, blijkt uit de respons op de kliklijn. Daarbij zit het probleem zowel in de mogelijkheid tot deelname aan een training als in de gevraagde bedragen. In de ogen van ECSA is ook dat een vorm van informatie afschermen. De kliklijn heeft betrekking op een brede reeks categorieën: elektronica, motor (mechanisch), aandrijving, onderstel, remmen, bodywork, accessoire in de auto, accessoire aan de auto. Ooijman wil de al ingezonden reacties van autobedrijven, samen met de nog komende input, verwerken in een dossier. Dat wordt met het oog op lobbywerk in Brussel doorgespeeld naar Bovag.

Merkspecialisten

ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG ( Mercedes). De oproep om praktijkvoorbeelden te melden is gericht op de eigen achterban, maar ook input van andere autobedrijven is welkom. Sinds de invoering van de Monti-wetgeving is de vrijgave van (technische) informatie verplicht gesteld. De vertaling van theorie naar praktijk is echter al jaren een weerbarstige materie.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †