Kliklijn ECSA tegen ‘infoblokkade’

Merkspecialistenvereniging ECSA begint een kliklijn tegen ‘blokkades’ door de fabriek of merkimporteur tegen partijen buiten het gebonden kanaal. Met de informatie hoopt de vereniging bewijsmateriaal te verzamelen voor bewuste obstructie en op die manier met name Bovag te voeden, met het oog op lobbywerk in Brussel.

Het initiatief is gericht op de eigen achterban, maar ook input van andere autobedrijven is welkom. ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG ( Mercedes). Volgens ECSA-zegsman Jur Ooijman blijkt in de praktijk dat de vorig decennium onder Monti verplicht gestelde vrijgave van (technische) informatie nog steeds moeizaam verloopt. “Vanuit het veld horen we dat het nog steeds niet gaat zoals het zou moeten”, stelt Ooijman. Daarbij verwijst hij naar het blokkeren dan wel vertragen van de afhandeling van fabrieksgaranties. Ook wat kennisvoorziening betreft volgt de praktijk nog lang niet de theorie. Daarbij gaat het om het gebruik van (betaalde) technische merkportalen en/of het uploaden van bestanden. Autobedrijven die hun ervaringen willen melden, kunnen dat op een speciale pagina op de ECSA-site, al dan niet anoniem. De volgende categorieën zijn aan te vinken: elektronisch, motor (mechanisch), aandrijving, onderstel, remmen, bodywork, accessoire in de auto, accessoire aan de auto. Vervolgens wordt de meldende partij gevraagd wat hij wilde gaan verrichten aan de betreffende auto, waarom dit niet lukte en wat hij de fabriek, importeur of dealer kwalijk neemt. Ook specifieke voertuiggegevens (kilometerstand, bouwjaar, chassisnummer / kenteken, storingscodes) worden gevraagd. Ooijman verwacht in het eerste kwartaal van 2017 de input te hebben verwerkt in een dossier, dat hij zal doorspelen aan Bovag. “De ECSA-kliklijn moet uitwijzen of de blokkades inderdaad zo sterk zijn als we her en der horen. Mocht dat het geval blijken, dan moet er een vervolg komen. Zonder Bovag is het voor ons lastig lobbyen in Brussel.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †